Jakten på trean

I helgen började jakten på ett förstapris i lk3 i lydnaden. Jag kände mig inte redo i Gränna och måste erkänna att jag inte känner mig redo ännu :)
Men i helgen var det dax att testa vingarna. Först en officiell tävling i Botkyrka Brukshundsklubbs regi. Nära att allt blev inställt på grund av kylan men på fredagen fick Eliten (Johan Liw) reda på att det var inställt medans alla andra klasser skulle köra. Sanna tog sitt förnuft till fånga för när hon skulle lämna hemmet var det fortfarande -18-19 grader. Själv vet jag itne vad förnuft är och tänkte när det var min tur att lämna hemmet (-12) att det kan inte vara så farligt. Väl framme kändes även -12 grader otroligt kallt. Troligen pga att det var en jämn kall vind hela tiden samt en råhet i luften. Tävlingen gick poängmässigt inget bra däremot är jag nöjd med attityden och viljan. samt att det gav mig värdefull information hur jag ska komma vidare

  Sitt i grupp   10  Ett moment vi inte är färdiga med, kan gå egentligen hur som helst.
   Platsliggning  9  Ella var seg i själva läggandet, domaren uppfattade att jag gjorde dubbelkommando vilket jag inte märkte själv
   Fria Följet  7  Ojämn position, DK, sitter ej, gnäller.
Har vi hört det förut, FF mycket bättre, men ja jag var disträ och DK gjorde jag utan något behov, Gnälla var snällt uttryckt, Ella talade tydligt om att det här med att backa inte ingår i hennes färdiga repertoar (vilket hon har rätt i, alldeles för lite tränat, men måste hon skvallra)
   Sättande  9  något steg.
Kändes klockrent
   Inkallning  9  Slarvig ingång (hon satte sin fot på min fot i ingången, så tokigt)
   Rutan  5  Tveksam start, flera kommandon läggande, tjuvar på inkallning
Allt var korrekt, det tog säkert 3-4 sekunder efter jag sagt kommandot förens det blev någon reaktion överhuvudtaget, men väl startad är det full fart. Eftersom jag trodde vi iom detta tappat momentet dirigerade jag in henne ordentligt i rutan då hon hamnat väldigt nära högra linjen, sedan fick jag tillt och stod och väntade på att TL skulle be mig kommendera ligg, tja så kan det gå.
   Hoppapport  0  Tjuvstart, helt och hållet mitt fel. hade tidigare i veckan sett t
   Metallen  6  Tveksamt gripande, långsamt in, snett sittande.
ja, ja, ja domaren såg helt rätt. Detta är mitt stora aber och har varit hela tiden. Men vi jobbar vidare.
 Vittringen  6

Tveksamt in, förarhjälp, släpper. Jag har kommit på att jag har tränat detta alldeles förlite också, som ett helt moment. På tävlingen kanske det var 7 gången. Sorteringen gör hon utan problem men det är sedan hon blir tveksam, när hon har rätt pinne i munnen och ska vända och gå tillbaka till mig. Jag har hittat sättet nu, men jag behöver mängdträning.

   Fjärren  0  Endast tre byten, Helt och hållet mitt fel. Svårast har träningen varit att få till stå skifterna så 9 ggr av 10 har jag kört stå som första kommando. Därför ställde sig Ella när jag gjorde ett slarvigt sitt och jag min nöt dubbelkommenderade inte här vilket gjorde att jag inte fick tillräckligt många skiften. heltokigt.
   Helhet  6  Olydnad, nosar även detta stämmer, Hästbajs är fantastiskt gott plus att det var ett "lååångt" program vi behöver mer kedjning för att orka.

Hem och försöka tina upp, analysera och laga mat till familjen innan jag drog iväg till vårt ridhus där vi hade träningstävling och körde ett varv till, nu med MYCKET bättre resultat, kanske hade räckt till ett förstapris. Men hästbajset var fortfarande för lockande. Bilderna som finns i detta inlägg är alla tagna av Christian Svensson, som jag lärt känna på klubben. De är tagna under vår tävlingsträning på kvällen.
Skickar med en sista bild på Ella och mig udner språng marsch. Tror jag är ganska nöjd med hennes position där ;)

Kommentarer
Postat av: Lisa & Cesar

Kommer att gå kanon bra till våren och då slipper du häst lorten också!

2012-02-07 @ 23:40:32
URL: http://perro_cesar.byethost18.com/
Postat av: Ulrika Calmegård

Heja, heja!!! :-)

2012-02-08 @ 09:24:19
URL: http://calmigos.se
Postat av: Helene

Grattis till starten och allt som gick bra! Det är ett långt program i trean och inte helt lätt att hålla fokus hela tiden varken för oss eller hunden!

Lycka till framöver snart kommer första priset!

Hälsningar Helene Ceasar & Cocos

2012-02-08 @ 16:32:47
Postat av: Louise

Brrr, bra jobbat i kylan och första priset kommer säkert med vårvärmen! Med Ellas fina attityd och goda vilja kommer hon att nå riktigt långt!/Louise, Isa o Dicho

2012-02-08 @ 19:37:10
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Lena

Strongt gjort! Vad duktiga ni är! Med mera mängt når ni snart hela vägen! Vad kul att läsa om er tävling!

2012-02-08 @ 23:52:26
URL: http://bonitaochjag.se
Postat av: Fanta m flock

Ni är såå duktiga som kämpar på så bra, heja heja!

Ja hjärnsläpp är lätt att få ;)

Men med eran vilja och envishet så är det bara frågan om NÄR första priset kommer, inte om!

Kram på er!

Annica o co

2012-02-18 @ 09:26:00
URL: http://Www.nogg.se/fanta
Postat av: Margareta och Ginnis

Så duktiga ni är! Tänk och Ginnis och kunde komma lika långt. Är ännu nöjd med att jag lovat att tävla i Appellklassen/spår. Jag är också nöjd med att apporteringen går så bra nu. Fortsätter också med rallylydnad i vår. Kanske mod att ställa upp i Gränna i år?

2012-02-22 @ 19:38:43
URL: http://www.ginnis.aberlours.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0