Framförgåendet - vart är denna blogg på väg :)

Hoppsan hejsan,
vet inte riktigt vart detta leder men det får tiden utvisa. DÅ jag n besvarat Åsas frågor så har det kommit in ännu en denna gång från Margareta. Egentligen är jag nog inte rätt kvinna att svara på denna fråga då jag bara nosat på den. Kan inte skryta med att framförgåendet är vare sig mitt eller Ellas paradnummer. Men så har jag inte lagt så mycket möda på det heller. Framförgåendet finns ju med i appellen och lägre sedan utvecklas den till framåtsändandet. Idag har jag inte bestämt mig helhjärtat för att köra brukset, vi har klarat av Appellen (spår) men har inte fortsatt träna, det nya i lägre är ju kryp och plats med skott samt budföring med skott. Ella hade en etta på skott under MH, vi har också kört öppenklass viltspår med skott, men jag är osäker på om jag vill köra skotten under platsliggningen utan att först vara väldigt säker på att Ella inte tycker det är obehagligt. Därav så har jag inte tränat specialmomenten så mycket. Spåra älskar Ella att göra och där har jag ingen tvekan, Hon går stadigt och noggrant i bra takt, en fröjd att gå efter.
Men tillbaka till frågan, hur lär man in Framförgåendet.
I reglementet står:

FRAMFÖRGÅENDE
Koeff 2

Kommando: ”Fot” – ”Före” – ”Stanna”

På kommando ska hunden kopplad gå framför föraren i kopplets längd. När föraren gör halt ska hunden på kommando genast stanna.

Bedömning:

Momentet börjar i och med den inledande förflyttningen och är slut efter halten under linförighet. Tillåts hunden helt bestämma riktningen ska den underkännas.
Hund som stretar, nosar, ej håller avståndet eller sätter sig vid halt bör ej ges högre betyg än 8. Hund som vänder tillbaka och någon gång befinner sig bakom eller i jämnhöjd med föraren ska underkännas.

Uppläggning:

Från linförighet kommenderas hunden att gå framför föraren. Efter ca 25 m beordras föraren göra halt, gå fram till hunden och göra helt om marsch. Samma sak prövas sedan i andra riktningen. Momentet avslutas med halt under linförighet.

Ki är en hejare på detta moment, haffa henne gärna i Gränna så kanske hon och Fozzie kan visa. Det är hon som berättat för mig hur man tränar in det hela.
Som du läser ovan så vill du att hunden ska gå ut, med högt huvud, gå rakt fram utan att kopplet blir spänt, stanna när du ger kommando med huvudet rakt fram. Du går upp jämte hunden vänder upp och går likadant 25 meter åt andra hållet.

Lättast är att träna detta på en rak stig med högre vegetation/berg eller staket på var sida (underlättar att få hunden att gå rakt fram) själv hittade jag ett idealiskt ställe på vårt koloniområde, med smal stig och två staket på var sida. Ta fram en riktigt bra belöning som hunden verkligen vill ha. Gå fram på stigen tillsammans med din hund lägg belöningen högt (helst i noshöjd, ej på marken) så att hunden ser men inte kan röra. gå tillbaka på stigen ca 25 m, vänd om igen och närma dig nu belöningen. Om hunden har bråttom till belöningen, jippi, låt den dra i början, viktiga är att få ut hunden från dig så att du kan lägga på ditt kommando för "ut/före/framför", om hunden inte har så bråttom, "reta" den lite när ni närmar er belöningen, gör om proceduren. Om det inte blir mer drag i hunden bör du fundera på hur attraktiv belöningen är.
När sedan kommandot är inlärt och hunden går ut, så är det dax att ta tag i om hunden drar. säg kommandot för ut, sedan vänta så att det inte lönar sig för hunden att dra sig framåt, det går bara framåt om du "går fint" framför mig :)

Denna bit finns ett annat sätt att träna också som jag lärde mig uppe hos Svartbergs läs bloggen 2011 april så hittar du ett inlägg om detta. Det går ut på att du använder klicker och föröker få hunden att gå framför dig, belöna med en godis kastad framför nosen. Helst ska klicket och godisen vara synkroniserat, så att hunden inte vänder upp mot dig i sin iver att få godiset. Så denna övning är det bra att vara två på. En som klickar och en som går, håller koppel och belönar.

Margareta, detta moment har Koefficient 2, så lägg inte ner alltför stort arbete på just detta. Ginnis och du kommer fixa det i allafall. 

Tillägg efter Margaretas kommentar

Hallå,
Då har du ju kommit långt. Går han ut på kommando eller bara på synretningen?
Om det bara är på synretningen kan du ju nu börja "gömma" leksaken där borta lite under/bakom liten hög med mossa, gräs eller liknande så han inte ser den därifrån ni, han ska bara veta att den finns där tillslut, men ta det steg för steg.

Sedan ska du börja kräva mer och mer av honom innan han får ta belöningen. ex.v. stanna och stå kvar tills du gått fram till honom är ett steg innan belöning. Nästa kan vara stanna stå kvar och vända om för att börja gå åt andra håller, kan vara nästa steg. Sedan öka ytterligare några steg osv. tills han gått två sträckor innan han får springa och ta belöningen.
Eller så har du en boll i fickan (se bara till att det inte prasslar när du tar upp den ur fickan isåfall får du hitta på något annat sätt.) Du kan börja med detta och en mindre attraktiv belöning 25 m bort. sedan när du vill belöna kastar du boll eller vad det nu är som är en attraktiv belöning över huvudet på honom glöm bara inte bort belöningsordet. Då kommer du tidigare kunna plocka bort belöningen där ute.
Bara lite förslag :)

 


Kommentarer
Postat av: Margareta och Ginnis

Tacvk för inlägget! Och för uppmuntran! Jag vet att det inte ger så mycket men vill inte tävla med inställningen att vi inte behöver kunna. Det kommer att gå risigt i alla fall. Jag har tränat med att lägga leksaker i båda riktningarna med 25 m mellan. Ginni FLYGER fram på kommandot - och jag med - så nu gäller det att få honom att gå vanligt och utan leksaker. Det är problemet för då stannar han och undrar om jag inte har glömt något.

Jag ska berätta mer i min bligg. Stor KRAM!

2012-04-10 @ 10:28:54
URL: http://perroginnis.blogg.se/
Postat av: Maria med Puzzel och Tim

Kul att du också har en blogg!

2012-04-13 @ 16:21:33
URL: http://www.mariawillers.blogspot.com
Postat av: Lena

Hej Susanne!

Hoppas allt är bra med er!



Trevlig helg!

2012-04-21 @ 19:10:09
URL: http://www.bonitaochjag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0