Gränna 2011

Vilken helg, vilka människor vilka HUNDAR :)
går fortfaranda och ler när jag tänker på det. I år hjälpte jag och Johan Liw till med att hålla i Grännaträffen igen. MEn till vår hjälp hade vi ett järngäng. Vilka goa männsikor det finns i denna klubb. Det är något speciellt med oss i Perroklubben. Hoppas bara alla nya medlemmar som dök upp kände detsamma.
Vi hade ett digert program framför oss när vi satte oss i bilen jag sonen Johan och Katarina och visst var både Zoe och Ella med. Fredag klockan 10:30 hade vi bestämt möte och började ta oss ner till Gränna. Efter lite luch och glassstopp kom vi fram till vår stuga nr 10. Då hade Johans cykel råkat ut för punka bak på cykelhållaren när vi körde på motorvägen, ett mysterium. Ringde Eniro som hittade cykeldoktorn i Gränna som kom och hämtade upp cykeln, lagade den bytte både innerslang och däck, levererade tillbaka cykeln för 200 kronor, mannen räddade vår helg :) Samtidigt som detta hände hade ett järngäng satt upp tält och fixat iordning lydnadsplanen tack Ki, Virran och Marita med "lillegänget" Mats, Claes och Lasse. Ni är guld värda.
Domare Ninni och Jenny rullade in och nu började allvaret. JAg hade anmält mig att tävla i Lydnadsklass 3, ojojoj. Vi är långtifrån färdiga. Men jag hade bestämt mig att se det som en möjlighet att ta tempen och se hur långt vi räcker. Trots pepp från mina vänner vände sig magen ut och in när jag började värma upp. Jag har en tik som för stunden är högt i sina hormoner, det sker ca 1 vecka var 6 månad. Det är när hon tror hon ska få valpar. Det ger uttryck i gnäll, pip och JUCKANDE. Usch och fy, det jag verkligen hatar.

Så till skillnad från vanligt fick jag stå helt blickstilla med henne i ca 20 minuter innan vi skulle in på plan. Några sekunder innan entré gjorde jag några vändningar på stället sedan hoppade vi in över avspärrningen in på plan, vi var på G.

Vi fick följande poäng :

             
Moment Poäng Domarkommentar  Min kommentar 
Sittande i grupp 10    
Plats 10    

Fritt följ

8 Står, låter, sitter snett Kändes bra, ja, hon stod efter sidoförflyttningarna och ja hon lät. Men jag kände mig för första gången på en tävling "trygg och balanserad" fast vi har långt kvar till min målbild
Sättande 0 Lägger sig Det man tränar får man är så sant. Jag har tränat alldeles för mycket på ligg-stå i fjärren och platsen senaste tiden och glömt bort att träna det nya momentet sitt. Fy på mig :)
Inkallning med ställande/läggande 9 DK ligg och steg i stå Efter snabb överläggning med Johan L beslöt jag att köra säkert och föra tillbaka handtecknet på ställandet, klokt beslut. DK på läggandet visste jag inte om men misstänker att handen rörde sig vid min sida.
Sändande med platsläggning och inkallning 10   Jag var rädd för en tjuvstart ifrån rutan men hon låg som hon skulle. Jag och Ella gillar rutan :)
Apportering och hopp över hinder 10   Så stolt över mig själv och "ogilla apport" Ella. Detta går jättebra nu sedan hoppet kommit in i momentet, phu
Apportering av metallföremål 8 Tempo, Tvekan, sitter snett Jag ser exakt samma sak som domaren men är otroligt nöjd att hon gjorde det hon skulle. Detta kan vi bli mycket bättre på.
Vittringsprov och apportering 5 Tvekar, tugg, hjälp, släpper Katastrof, så nära juckattack, kan inte sitta bredvid mig, backar ur sittpositonen och vill inte bli berörd. Springer ut, plockar rätt pinne sedan står hon bara där. Kommer dock när jag ropar men spottar ut pinnen framför mig. Fast detta moment har vi tränat ytterst lite och behöver mycket mer träning
Fjärren 6 Står ej, går fram, vill inte stå Detta är vi inte färdiga med. Trodde stå skulle fungera någorlunda men det var under isen. Nu var ju Ella uppe i varv rejält så det räknar jag in, men det kommer hon vara på alla tävlingar så det krävs noggrannhet och stadga här
Totalt fick vi ihop 238 poäng, som räckte till ett andra pris, Om vi fixat en 6:a på sättandet så hade vi klarat ett förstapris, lite intressant tanke i min utvärdering. Nu kämpar vi vidare för att bygga upp mer grund att stå på. Förbättra oss och hitta mer stadga. det här är kul!

Efter att vi kört Elit, LK3 och LK2 var det dax för lite mat i magen och eftersnack utanför stugan. Mysigt :)
Vi kom isäng vid 1 tiden för att sedan vakna runt 6 med huvudet fullt av alla att göra inför dagen. Katarina och jag gick upp tog ut våra hundar och satte samtidigt upp program överallt. Mats körde släpkärran och folk hjälpte till att lasta bort bord och stolar till tältet sedan var det fullt ös medvetslös, men otroligt kul. Vi räknade ihop 101 hundar vid fotograferngen därefter tillkom ett flertal så vi uppskattar minst 120 Perros och några "utbölingar". Till dessa hundar gick det säkert 2 tvåbeningar på varje hund. Fältet var fullt med glada, intresserade och trevliga hundar och människor. Vi körde prova-på aktiviteter som Rallylydnad och Agility. Hade lekar såsom bowling, uppletande, potatis på sked, boll under lådor och självklart perroracet. Intressant att se hur människa hund interagerar och hur man löser "problem". Dessutom fanns det möjlighet för lydnadsträning, hundmötesträning och titta och även för de mest modiga att klippa Leon. I år hade vi också hyrt in en domare och körde Rallylydnads KM och sist men inte minst fick de som anmält sig köra Sim och räddningsprov.

Själv körde Ella och jag KM i Rallylydnad vilket var jättekul. Vi fick 10 poängs avdrag för en missförstådd skylt och 2 1 poängs avdrag för andra småsaker, så totalt fick vi ihop 88 poäng vilket räckte till en 5 plats och godkänt resultat. Kan verkligen rekommenderas.
Vi avslutade med en prisutdelning och därefter fick vi en uppskattad uppvisning av Lina och Aqua i Freestyle, de är så himla fina och samspelta, underbart. Kvällen avslutades med en middag på Tzatsiki tillsammans med 106 andra perroägare. Vi blev så många så Tzatsiki fick abonnera granrestaurangen.
Nu var jag ganska slutkörd, se efter en rundvandring och ett glas vin hos dalagänget gick jag i säng.
Vilken helg, tack alla för ert engagemang och glädje. Vi har redan bokat stuga till nästa år.
Inte ett enda foto tog jag :) men BJörn fotade dessdå mer. Förhoppningsvis kan jag sno lite fler bilder från honom, men det får bli senare.


Kommentarer
Postat av: Anna & Buster

Heja heja! Så duktiga ni är och så modiga! Låter som om det verkligen var en härlig helg och fullt ös. Nästa år kanske även jag och Buster vågar oss på att komma. Kram från oss båda!

2011-09-08 @ 10:01:20
URL: http://busterbuse.blog.se
Postat av: Anneli o Nanna

Är i ett lyckorus efter en härlig gränna helg..så underbart att se alla fina krullisar:) Det var super bra arrangerat av dej o Johan. Grattis till pall placering i lydnaden,att du kan fokusera på det mitt i allt. Jag röstar för att ni håller i träffen nästa år också;) Kramar från Dala flocken.

2011-09-08 @ 19:58:05
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Kickan

Grattis till er båda vilket ekipage ni är:)dom pratar här hemma i byn om hur bra allt va i Gränna hoppas kunna åka ner nästa år det är ju så kul..ha det gott kram Kickan

2011-09-12 @ 16:38:32
URL: http://carizmas.blogg.se/
Postat av: Lina Sundqvist

Så kul att läsa dina fina ord om oss, det värmer. Och än en gång, bra jobbat med all planering under helgen!



Hoppas vi snart ses igen :)

2012-01-18 @ 20:30:23
URL: http://linasundqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0