"feel good" träning


Bilden är tagen av Casimir Artman på Nacka Cup 2011.

Då var det gjort, vi har startat en officiell lydnadsklass 3. Poängen var inget att skryta med, men jag är glad endå :) Mina nerver höll ihop någorlunda. de moment jag fasat för och tränat, tränat och åter tränat höll ihop mycket bättre än förväntat, men vi är inte klara ännu. Gjort både en och två analyser men helt klart är att vinterträningen består främst av tre ledord  STADGA - UTHÅLLIGHET - FOKUS. Ella är jätterolig och fantastisk träningskompis. Men än håller hon inte ihop för att köra 10 - 15 minuter utan massor av belöning. Efter halva programmet började hon bli ofokuserad och spattig, med tjuvstarter och upptåg som följd. det var bara att bita ihop och sätta nageln i ögat på henne för att genomföra hela programmet. Vi 0 tre moment rutan, mitt fel. Hon sprang ut snyggt jag VRÅLAR ligg då det var halv orkan ute. Ella tvärnitar vänder sig om och stirrar på mig. Drar i ett minst lika högt "LIGG" Ella börjar nosa, kommer på mig själv, gör handtecknet för Ligg, hon kastar sig ner. Jag börjar knata, men nu är Ella störd och kommer före kommando.
Det andra var Metallen, Ellas hatobjekt där Ella springer på Tävlingsledarens kommendera. Detta är jag under omständigheterna nästan glad för då Ella ogillar metallen, detta har dock börjat vända. Sista momentet vi nollade var platsliggningen där Ella både stått och när jag kom tillbaka satt. Rackarns, men där måste vi jobba med stadgan och vänta till efter löpet som ska börja endera veckan. Mest nöjd var jag med FF, sättandet där jag höll rösten i schack och fjärren som fungerade i alla skiften utom ett där det blev framflytt och dubbelkommando.

Efter analysen har jag bestämt mig för att ta tag i STADGA - UTHÅLLIGHET -FOKUS. Före löpet är det stadga och uthållighet som gäller. Vilket innebär kedjor, med hela eller delar av moment som jag sätter ihop. Som exempelvis i morse

Då jag först satte Ella, Gick iväg som en sitt i grupp (mot hindret).Ella fick sitta i ca 2 minuter (stadga). La Ella ner som en fjärr (på 20 m avstånd) väntade ca 1 minut, kallade in med ett ställande, När hon kom in i fotposition gjorde jag en vändning på stället och skickade Ella över hindret (enligt lk2), Gjorde en fjärr med sitt, ligg, stå (med hindret imellan oss) skickade efter ca 30 sekunder i ståendet Ella mot rutan (ala Elitruta, och att hon stått vid en kon) i rutan fick hon lägga sig och ligga medan jag gick (som 3:ans vinklingar.) Ella fick ligga kvar, jag gick och hämtade apporten som jag kastade ut mellan mig... och Ella (hon låg kvar) skickade henne på apporten som hon hämtade snabbt och satte sig vid min sida. Allt som allt tog det väl kanske 5 minuter UTAN BELÖNING (förrens efteråt då det blev dessdå mer), jättekul tyckte vi det var, endel finlir, men det är en annan typ av träning så det slinker i mellan fingrarna idag. Den här typen av träning gillar både Ella och jag, vi mår bra en lång stund efteråt, därför kallar jag de "feel good" träning

Kommentarer
Postat av: Katarina med Zoë

Så roligt att läsa!! Det är faktiskt svårt att ha fantasin att lägga ihop en kedja på detta sätt. MEN så mycket roligare sätt att träna. Riktigt ala Maria Brandel. Heja Susanne & Ella!



Själv var jag på Gyllensten-kursen igår. Och fått ipräntat mig att jag måste ställa högre krav på Zoë. :-) För vår del handlar det OCKSÅ om stadga-uthållighet-fokus. Så tillbaka till grundträning på linföringen och platsen. Längtar tills jag får en stund över för att träna!!

2011-11-30 @ 09:16:55
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Yes, vad roligt att ni nu påbörjat er lyd.3-karriär, ska bli så kul att följa er framöver! Det är bara en tidsfråga till ni får en riktig fullträff! Jag håller allt som hållas kan! Vi ses i Sthlm!/Louise

2011-11-30 @ 22:20:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0