Plötsligt händer det

Du kanske tror att det inte händer någonting hemma hos mig och det är därför inget skrivs. Men det är svårt att skriva om all den pyttelilla träning vi sysslar med för tillfället och resterande tiden är fylld med familj, jobb och båt. Underbara vår. Under tidiga våren har maken snällt låtit mig hållas med alla hundaktiviteter och bus vi hittat på, nu ligger båten i sjön och då vill även jag vara ute i den.

I helgen har vi varit ute i några dagar i det underbara vädret.


Dock har vinden varit kall, därför bad jag Mats segla medvind. Det är stor skillnad på att åka mot vinden jämfört med vinden. Det är skrattretande ibland när man själv sitter i tjocka tröjor och jackor medans båtarna man möter sitter i bikini eller shorts. När man kajkar runt utan speciella mål kan man ju faktiskt välja och varför då välja tjockjacka istället för shorts.....


Medvindssegel ;)

Första natten stannade vi i Säck, en trevlig hamn där man måste ta sig in i viken genom en litet, litet sund. Det gör så mna får lä i alla vindar, tryggt och säkert samt massor av båtar. promenaden var mysig med mycket bergsstigar och släta berg. De hade t.o.m.ritat upp en badmintonplan på en plan bergshäll.

Dagen efter seglade vi iväg till Mörtö Bunsö, även det ett känt tillhåll för båtfolk, så även här var det ganksa fullt. Jag gillar även denna ö då det finns härliga promenadstråk.
De har en härlig tillsynsman som gör lite olika konstverk,


Nästan som en MH Dumpe mitt i skogen som berättar att vi ska plocka upp vårt skräp :)


Här är en annan rot, som fått röda läppar och har "otäcka" ögon, stod efter stigen.

Sedan stötte vi på tillsynsmannen i egen hög person, åkandes på sin Porsche traktor från 1954.

Vi hörde den säkert 5 minuter innan vi kunde se den på stigen. Inte gick den fort inte, men den var jättefin.

Tillbaka på båten var det dax för en av dessa små pytte träningarna, även på trånga utrymmen kan vi träna.


Ny miljö att träna aktiv platsliggning på. Hakan i backen och en rumpa som inte vickar, med en hel del störning. Mitt över viken låg en båt med småbarn som grät och skrattade om vartannat. Bredvid oss diskade de bestick och kastruller som skramlade, överallt var det ljud från andra båtar och människor och att då ligga helt still utan att ha koll är bra träning. Att få en korvbit när man lyckas, gör dock susen.

Andra småträningar vi har misströstat över är fjärrens sista delar. I fjärren ska man ju i lydnadsklass 3 kunna både sitt, ligg, stå UTAN att röra baktassarna från backen. Sitt, ligg sitt som i tvåans fjärr har varit ganska enkelt men nu ska vi då lägga in sitt till stå (vilket jag upplever svårast att få till) och ligg till stå. Ella har hela tiden steppat runt inte mycket men inget är tillåtet. detta har varit frustrerande. Johan visade hur jag skulle träna i november och sedan dess har jag försökt, skam den som ger sig.  Jag toog även upp detta med Kenth Svartberg fick då tipset att fortsättta träna backa och att belöna bakom Ella såhon inte kom framåt. I klippan försökte vi också tillsammans med Petra kolla in sitt till stå, hennes tips var att göra det såååå lååångsamt med handen framför nosen som target och då lyckades vi några gånger. Men inte när vi kom hem.
Efter endel analys och genomgång av vad Johan, Kenth och Petra försökte förmedla så kom jag på lösningen som börjar föra oss framåt. Det gäller att få Ella att ha tyngden på bakbenen så de inte kan steppa runt utan att det är de som håller henne uppe. Hur får jag då till det, Jo genom hoppstå :))
Äntligen, jag belönar Ella för ett ställande genom att kasta belöningen åt henne över hennes huvud, hela tyngden på bakbenen och ett litet litet hopp med frambenen, Jiiiippppiiiii, nu börjar det sitta. Kanske kanske jag kan få till ett moment av detta snart. Vore en sååå himla stort steg. Sedan har vi platsen, apporteringen och resten kvar.

Ruta och inkallning kör vi också varje dag och endel fria följ, Börjar kännas OK.
Apporteringen velar jag lite med, körde lite konkurrensträning med Ella men jag ser att jag blir för dominant i de lägerna så när jag försöker mig på en inkallning med apporten har den backat rejält. Inget bra.

Idag hittade jag alla vittringspinnar så nu ska jag försöka få till det momentet också.  
Inspirationen är tillbaka!!!!!

Kommentarer
Postat av: Helene

Så härligt det ser ut ! Ibland är det bra med lite vila ! Man måste njuta av sommaren och familjen!

Sen får man en super taggad hund när man tränar.

Har själva tagit det lugnt men kör lite små saker vi kämpar också med fjärren. Cocos trampar också runt och jag tycker att det känns helt omöjligt att få henne att stå stilla, men vi ger oss inte.

Ha det bra ,njut och koppla av !

Kram Helene Ceasar & Cocos.

2011-06-08 @ 07:31:44
Postat av: Petra & Merci

Åååå vad det ser härligt ut,vilken mysig helg ni haft.

Vad kul med lite konstverk efter vägen det piggar ju alltid upp att när det händer något. Ang träningen så går det säkert som smort snart med tanke på hur duktig du är att träna regelbundet. Kramar på dej Petra

2011-06-09 @ 12:25:10
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Louise

Härliga segelbilder - jag förstår din längtan efter att också hinna med segling och familjeliv! På Ella verkar det inte att gå någon nöd - hon verkar trivas som fisken i vattnet (vitsigt eller ...??). Ha nu en skön inledning på en som vi får hoppas varm och solig sommar!/Louise, Isa o Dicho

2011-06-10 @ 21:56:26
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Intressant sida! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-20 @ 03:00:06
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0