Jojo

Denna semester liknar inte någon annan vi haft på i allafall 6 år. Vi åker lite jojo, fram och tillbaka mellan hemmet och båten. Igår var det dax att komma hem efter 3 underbara dagar på sjön. Det var varmt både i luften och i Östersjön. Så pass varmt att jag badade de två sista dagarna. Mitt problem är att få hjärnan att fatta att det är skönt att bada, När jag väl bestämt mig för att ta ett dopp blir jag gärna kvar och njuter av det svala (25 gradiga) vattnet.
Som alla säkert redan har förstått så älskar Ella att bada och om vi badar från båten så blir det enhel del oväsen innan hon kommer i. För att hoppa från båten, det fixar hon inte riktigt (vilket jag är riktigt glad över). Men återigen kommer "hennes"  gummibåt väl till pass. Hon "mellanlandar" där för att sedan ge sig ut i fria magplaskhopp i vattnet. Genom att börja med att kasta ut hennes leksak har vi nu minskat ljudnivån på badandet rejält. Först Ella  sedan Mats, Johan och sist jag brukar det se ut. senaste gångerna har även Ella badat i flytvästen vilket gör att det är mycket enklare att plocka upp henne i jollen igen, fast man blir ju dyblöt.
Men kul har vi hela familjen ;)

I Lådna fick vi träffa hela familjen Calmigos, jättekul. Moya och Ella hälsade glatt på varandra, sedan blev det en promenad till glasskiosken.

Direkt efter middagen igår drog jag ner till klubben. det var några andra personer nere och tränade men ingen jag kände. Först körde jag igenom hela lk3 programmet, på den nivå vi befinner oss. Men ville få en känsla av om Ella orkade med ett helt program (fast det var belöningar både här och där) Det var inga problem, hon hade orkat flera program om det väl var det. Samtidigt kände jag hur långt det är kvar till ett färdigt program. JAg tränade på en plan där jag fick vara helt för mig själv, men ändå med viss störning i skällande och gnyende hund som ville vara med sin matte. prat och efter en liten stund ett ekipage där kvinnan gick och pratade i telefon hela tiden :) jättebra.
När jag var klar med momentträningen så gick jag ner till gräsplanen mellan de två tjejerna som tränade inför vattenprov med sina Leonbergers och kvinnan i telefon som tränade passivitet med sin dobberman samtidigt som hon pratade i telefon. Där la jag Ella i platsliggning med haktryck. Haktrycket låter vänta på sig en stund, så jag måte jobba mer med snabbheten. Men när hon väl låg kunde jag gå runt henne stå bakom henne (ur synhåll men tyst) kliva över och gå runt, krypa runt och gå ifrån med ryggen emot. Utan att hon rörde på sig. Då körde de liknande budföring några meter till vänster om Ella (stod mottagaren) och till höger om Ella hoppade en frustrerad Dobberman upp och ner medan kvinnan gick runt och försökte få hunden lugn. Hunden var knuten i en lyktstolpe.
Att Ella låg stilla kändes jättebra. När vattenprovsfolket gått gick jag även bort till vårt "gömställe"/plank på klubben, la Ella 10 meter ifrån planket och gick och gömde mig i ca 1 minute. Även då låg hon helt stilla med haktryck. Kändes jättebra, Bara att fortsätta träna på alla punkter. Inget känns längre oövervinnerligt men det gäller att jag har tålamod.

Jag har dessutom anmält mig till en 2 eftermiddagar/kvällars kurs med Anne Dahlin i början av september (direkt efter Gränna) och en clinic med Eva Bodström i oktober som handlar om Belöning i praktik och teori.
Dessutom har jag en reservplats på en 2 dagarskurs som Anne Dahlin arrangerar men som Niina Svartberg ska hålla i tävlingspsykologi och en 9 ggr kurs i lydnad med Anne Dahlin. Hoppas jag kommer med på någon av dem. Nu är jag taggad.

Kommentarer
Postat av: Louise

Vilka härliga sommarbilder! Som du vet bankar mitt hjärta också lite extra för just ostkusten och dess fantastiska skärgård. Jag ser att du redan har hunnit planera in en mängd roliga hundkurser efter semestern - lycka till med allt! Jag är övertygad om att Ella kommer att göra toppenfina resultat under hösten! Ha nu en bra fortsättning på sommaren!/Louise, Isa o Dicho

2011-07-21 @ 14:37:48
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej!

Tack för kommentaren om min blogg :)!



Föreläsningen och clinicen för Maria Brandel anordnas via Canis, avdelning Göteborg/Kungsbacka http://www.canis.se/hundeskolen/avdside.php?avdid=13&mid=270&s=1.



Den ska bli superspännande att gå :D!

2011-07-23 @ 15:18:17
URL: http://k9konsulten.wordpress.com
Postat av: Lena

Synd att vi bor så långt ifrån varann! Hade varit kul att kunna träna ihop ibland.



Har följt er härliga semester lite på håll. Den måste väl vara bästa uppladdningen för en ny säsong! Ha det gott!

2011-07-23 @ 22:46:28
URL: http://aussiemeja.wordpress.com
Postat av: kickan

Hej på Er!ni ser ut att ha det gott i sommaren:)

jag ska absolut tipsa Floras familj om dig o träffarna där:)nu ska jag läsa lite om vad ni har haft för er..ha en fortsatt fin sommar..

kram Kickan &Carizma

2011-07-25 @ 09:59:54
URL: http://carizmas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0