Underbara dagar - Pass 2 - Kenth - Apport - "Bygg rutiner"


Mitt nästa pass gick vi direkt vidare på apporteringen. Jag berättade att vi har flera problem, gripandet, omtag och ingång. D.v.s. allt. Kenth frågade vilket som var värst och det som jag inte kommer åt själv är ingången (som utan apport är helt ok)
Först ville Kenth se en vanlig ingång och höll med om att den var det inget fel på. Därefter bestämde vi oss för att bygga en ny ingång med apporten
  • Vi gick tillbaka till LK1 apportering. Ella vid sidan.
  • Visa Ella en godis
  • Ge Ella apporten, gärna gripa utan kommando
  • Belöningsord och sedan droppa godiset så att Ella kan släppa apporten och ta godisen.

Nästa steg

  • Sätt Ella ner
  • Visa godis
  • Ge Ella apporten
  • Ta ett steg framåt (synlig belöning)
  • Kalla in Ella ("fot")
  • När hon sätter sig fot (med hjälp om man måste)
  • Droppa godisbiten framför
  • Ella släpper apport för att ta godis.

Fortsättning

  • Samma som ovan
  • Men nu även vinkla lite (för att tillslut få till en riktig ingång)

Hjälpte nu denna träning, absolut. Men jag får inte gå för fort fram. Några pass i taget, men stressen över ingångarna släppte. Detta är lösbart.
Ett annat tips från Kenth var sedan att lägga rutinen innan momentet på den synliga belöningshanden och döpa den till ex.v. "nu ska vi apportera", smart eller hur ;)
Något jag måste fundera på är kommandot är det "förstört" behöver jag ett nytt. Rutin har jag inte byggt upp tidigare mer än att jag tänkt attt iom att tävlingsledaren kommer med apporten så blir det väldigt tydligt vilket moment vi ligger på.

Återigen detta är mina tolkningar av vad Kenth säger. Tar tackasmt emot synpunkter och/eller frågor om jag är otydlig.


Där finns mycket mer att önska runt min kroppshållning på dessa två bilder.

Sedan var det dax för Kaizer att jobba. Susanne ville jobba med att KAizer skulle komma ut efter hoppet.
Tidigare har hon använt boll, vilket gjort att Kaizer nästan fryst i hoppet i förväntan på bollen och då hamnat mycket nära. Nu använde de targetmatta istället.  Först klickade Susanne in targeten några gånger. Sedan la de targeten några meter från hindret. Susanne och Kaizer fick ställa upp med ryggen mot hindret några gånger och skicka Kaizer till targeten innan de fick gå till andra sidan hindret.

Susanne skickade nu Kaizer med ordet "varsegod" varje gång. Hoppen var strålande och Kaizer kom snyggt ut från hindret. efter några gånger kom Susanne av sig och skickade kaizer med kommandot "hopp" Det var mycket intressant att se Kaizers "återfall" där han trots target frös i luften av sin förväntan på bollen. Mycket lärorikt.

Annette jobbade med en löpande Frisbie och apportering i detta pass.


Här jobbades det med farten. Annette fick springa mycket ifrån Frisbie efter att hon tagit apporten.


De jobbade även med att hålla fast Frisbie medans Annette sprang.
Helt klart en framkommlig väg.


Kommentarer
Postat av: Katarina med Zoë

Förklara gärna mer om hur man bygger rutinen med synlig belöningshand "nu ska vi apportera". Det hängde jag inte riktigt med på... Men det låter intressant och något jag vill ta till mig med Zoë.

2011-04-17 @ 14:22:32
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0