svårare än svårast eller hundra fötter

I kväll har jag och Ella tränat på ett viltspår som i öppenklass. Världens bästa Micke hade lagt det till mig :-)
Det hade legat i 24 timmar och Micke ringde och varnade mig att det kunde bli svårt då han mött massor av orienterare som sprang precis där spåret gått. Men glada i hågen gick vi upp till spårstarten, satte på sele och lina.Starten gick jättebra, lugnt och sansat , med en viftande svans fram till första vinkeln. Gick helt fel och var borta, kom tillbaka och vimsade iväg åt ett annat håll men inte heller var det rätt :-( efter lite hjälp kom hon igång igen. Vi gick en bit sedan började visan om. Frustrationen kom smygande........

Det man kan säga var att med lite hjälp gav hon aldrig upp. Hon försökte verkligen och till slut kom hon fram till klöven som var väldigt underlig :-) På klöven hade Micke lagt en kanin. Ella "nyfiken i en strut" måste ju undersöka det äckliga.
Klöven kastade jag iväg, som jag brukar, sedan gick jag och Micke igenom spåret och mitt/Ellas jobb, jättenyttigt och bra tips. Efter en liten stund frågar jag Micke vad Ella låg och gnagde på, det var klöven och hon verkar gilla det.Från att ha blivit överkörd pga klöven till att ligga och gnaga på den, man slutar aldrig att förvånas.

Sedan gick Manne samma spår, vilket var jätteintressant ur två aspekter att se hur Micke jobbade med Manne och, vilket gav tröst, att Manne också fick jobba hårt i spåret, problem vid ungefär samma ställen. Dock hittade han snabbt tillbaka till spårkärnan medan min och Ellas oerfarenhet vimsade bort oss mycket mer.

Jag ska
  • byta selen mot halsband,
  • skaffa en bättre lina,
  • låta linan löpa under Ellas mage.
  • Gå närmare Ella (ca 5 m ifrån)
  • Hålla tillbaka Ella så hon inte fortsätter att gå när hon lyfter huvudet (och tappar fokus på spåret)
Nu blir det hårdträning, Fick även tips här, jag backar lite lägger 2 spår i veckan, första 6 timmar ca 250 m, ökar sedan liggtiden samma sträcka, ökar sträcka minskar liggtid till 6 tim, ökar liggtid till 12 timmar samma sträcka. fortsätter att göra spåren längre och jobbar med olika liggtider.

Tack snälla, snälla Micke. Det här var jätteroligt vilken motivation jag fick. I morgon kväll plockar jag fram lite blod och klöv från frysen så det får tina till på fredag morgon.


Säna här små bambis som vi försöker lära oss spåra :-)


Kommentarer
Postat av: Louise

Hej

Tack för gratulationen till Dicho. Vad härligt det låter med viltspårsträningen och vilken duktig instruktör du fått med dig i spåret! Det ska bli roligt att följa Ella i öppen klass.



Ja, snart är det dags för min efterlängtade ledighet, närmare bestämt i mitten av nästa vecka.

Hoppas du/ni nu får en skön och avkopplande sommar!



Hälsn.

Louise, Isa o Dicho

2010-06-11 @ 17:19:17
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Johan & Gunilla

Hej på er;)

Först måste jag säga att jag tycker du är riktigt duktig i arbetet med Ella och du skriver kloka strategier med att backa och sedan gå vidare i spårarbetet.

Nej, jag håller inte på med några hemligheter:) tränar dock flitigt med Tova och har tyvärr fastnat lite i detaljarbetet vilket verkar vara typiskt mig och är inte bra eftersom det kan påverka Tovas attityd lite.

Målet är dock att jag ska debutera i elit i mitten av augusti om allt går som det ska, vi behöver lite tävlingsträning. Vad beträffar Chica så är hon kanon duktig i momenten med bra attityd och snabba skiften i kommandon jag ger henne, tyvärr så är hon inte klar att visa upp det i ovana miljöer ännu, ska börja träna henne i det så vi kan ställa upp i Gränna. Synd att ni bor en bit ifrån det skulle vara så kul att träna med dig någon gång.

2010-06-13 @ 11:36:22
URL: http://www.liwsperro.se
Postat av: Kickan

Hej! va kul att det går så bra med spår o klöv...va roligt med en egen instruktör oxå:) verkar ju kanon..ni är så bra på att träna o göra olika saker jämt ..jätte skoj ..ha det gott kram Kickan o Carizma (som bara går på promenader än;)

2010-06-13 @ 18:12:03
URL: http://http:/carizmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0