Att ett hej kan betyda så mycket

Min hund är bara bäst på många vis, men en sak skulle jag kunna vara utan. Hennes vaktande här hemma vid dörren. Vi har provat alla knep vi kan komma på. På tomten har det blivit MYCKET bättre iom spruthalsbandet men inte ens det hjälper riktigt när någon kommer in i vår hall. Detta är vårt största problem som familjen lider mer än jag gör för. Det blir dessutom värre vid löp och skendräktighet.

I dag har jag återigen bestämt mig för att ta tag i problemet, Min tanke var att backa och samtidigt som jag tränar platsliggning/passivitet köra  störningsträning genom att gå mot dörren (gick jättebra), plocka med handtaget (Gick bra, men behöver tränas mer), gick mot dörren och sa Hej (oj,oj,oj, vilket bra kommando för skall) så vi körde väl 30 repititioner och mot slutet hade hon fattat vad som gällde, ligga och vara tyst. Nu tog jag ett steg till och Mats fick gå mot dörren och säga Hej tillbaka till 0 igen :-)  Men vad härligt det kändes, något konkret att ta i. Nu har jag spelat in hela familjens hej, hallå, välkomna osv på mobilen så nu ska vi habituera bort beteendet (heter det så) iallafall kanske komma en bit på vägen och istället träna in kommandot Hej som ligg och vänta på att få hälsa :-) Tror ni vi lyckas..........

Kommentarer
Postat av: Mamma

Denna träning ligger bra i tiden med tanke på julen. Menar du kanske "habilitera? (Träning av fysiskt och psykiskt handikappad person)

2009-11-24 @ 08:35:19
Postat av: Anna Nygårds

Klart ni fixaar det! /Anna

2009-11-24 @ 09:56:08
Postat av: Petra

Hej hej , har jag också kört en period.Ett tag så gick vi i skogen och jag tror att jag sa hej till varenda gran.Till slut så orkade inte Lufsen bry sej längre.Ang vakt hemma så har vi gjort så att när vi kom hem så ringde vi alltid på dörren innan vi låsta upp och gick in och vi gick inte in förrens han blev tyst.Främmande är det dock mycket svårare med.Men jag är övertygad om att du kommer att fixa det här.Kram på er Petra

2009-11-24 @ 10:41:04
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Susanne

Ja du, de där med skäll vid dörren är inget vidare. Mina anfaller fönstret bredvid dörren... Effektivt på dörrknackare i alla fall ;-)

Du lyckas troligen mycket bättre än jag. Man måste ju vara konsekvent... det är inte min starkaste sida - dessutom har jag två galningar som triggar varandra. Hundar är rätt löjliga egentligen - de gillar alla som väl kommit in, men ser ut som om de ska äta upp dem när de står där ute. När det är jag själv som kommer gråter och skriker de i högan sky. Det är väl inget att gråta för!

/Susanne

2009-11-24 @ 16:16:03
URL: http://www.aberlours.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0