Äntligen en nöjd Ella

som sover gott nedanför min soffa :-)
Idag har vi trotsat väder och hängighet. I morse ville jag inte ens gå ur sängen huvudvärk och svettig men vad gör man när man hör duns,duns,duns från en liten svans och en " tung" nos som låg i mitt armveck. Det var bara att gå upp klockan var ju i alla fall 9:30. På med kläder efter väder sedan ut på en timmes promenad i skogen. Vi mötte inte en människa eller hund heller för den delen.

Vi körde lite kontaktövningar och faktiskt en och annan inkallning. Därefter hem äta frukost och sedan börja röja. Vi ska fixa lite i köket så det gällde att tömma  skåp och bänkar. Klockan 3 började vår brukslydnadsträning. Vår Instruktör är för härlig och envis. Hon har bestämt sig för att vi ska starta på en tävling så hon kör vidare fast kursen som sådan slutade i våras :-)
Trots att Ella löper och jag är hängig drog jag ner till BK. Gick en promenad på rastslingan och sedan körde vi, Linförighet, läggande under gång och framförgående. Puss på Ella, pytteträningen vi kört har givit resultat mycket bättre linförighet. Fast jag tog inga jätterundor utan gjorde många halter, vänster om och höger om för att ha Ella med mig. Läggande under gång gick bra så länge störningen var måttlig. Men när en annan hund var 2 meter ifrån rumpan på henne reste hon snabbt sig upp. Vi avslutade med en platsliggning i skymning. Vi bestämde att köra tid och se till att anpassa avstånd till hundens nivå för att ligga kvar. Jättebra träning då de två närmaste hundarna var lite oroliga och reste sig upp flertal gånger. En av hundarna längre bort sjöng både länge och högt.  För att det inte skulle vara för fuktigt så la vi hundarna nära skogsbrynet och det skymde. Ella låg tryggt i 3 minuter men jag gick inte längre än kanske 10 meter ifrån henne. Dessutom berömde jag och kommenderade henne att ligga kvar.
Det gäller att ta varje tillfälle i akt att träna platsliggning med andra hundar nu har jag backat och det gäller att inte ha för bråttom. Därefter skulle det bli teori men då sa jag tack och hej. Inte med en löpande tik och en hängig matte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0