Första snön



Idag kom ett ordentligt regn/snö väder över oss i Stockholm. Stora häftiga flingor som färgade marken snabbt vit och otroligt blött. Idag har vi varit på brukshundsklubben och gått en promenad. De hade skottträning på lydnadsplanen.
Ella reagerade inte alls på skotten. Hon tittade bara upp på mig sedan försatte hon nosa runt. Jätteskönt.

Igår bestämde jag mig också för att köra lite lydnad. Jag bestämde mig innan för att gå upp till fotbollsplanen och köra för att göra det hela lite mer likt ett "riktigt" tränings/tävlingspass.

Vi tränade fotgående, läggande under gång och ställande under gång. Ella kunde skilja på Ligg och Stå idag. Hon valde också bort kommandot "Tallkotte" och "Svångrem". För att öka motivationen i träningen använde jag en boll. Tidigare har hon när hon varit lös på något sätt förstått att hon ska stå still eller lägga sig ner när vi gått några meter. Blivit släpande efter mig liksom, Genom att använda bollen och skicka den framåt när hon går bra vid sidan av mig eller ge henne kommandot stå eller ligg och skicka bollen bakåt så börjar detta "släpande" försvinna men det händer att hon ibland blir för "het" i stället och ligger lite för långt fram. Det är bara att jobba på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0