Hundstallet 100 år

Idag fick jag skjussa dottern till hundstallet där hon skulle vara "hundflicka" dvs sitta hundvakt medans hussar och mattar gick in i hundstallets lokaler. Hundstallet fyller hundra år så det var stort jippo. Där träffade vi bland annat Tango och Loppan med matte och husse från Hurråsens. Dessutom hälsade vi på får och lamm. Ella är mycket intresserad av lammen och en dam trodde först Ella hade rymt ur fårhagen :-) Men när getterna började köra bort lammen med sina horn då backade Ella någon meter från staketet.
Vi passade också på att köpa en canvasbur som jag funderat på under ett längre tag. Men i affären kostade den 995 kr och då jag inte vet om det kommer fungera eller hur mycket jag kommer använda den så har jag avvaktat. Nu kostade den 395 kr för en storlek större så då slog jag till. Tanken är att kunna sätta upp den på båten om vi behöver lämna Ella ensam en stund. För det behöver vi träna så det har vi gjort idag. 5 minuter i buren med stängd lucka (hon la sig att sova) sedan drog jag upp blixtlåset och hon stannade kvar. Så det verkar inte bli alltförstora problem med invänjningen. Sedan gäller det ju att hon ska välja att stanna i buren för att det är mysigt. men det får komma sedan.

I ståndet gick Ella och köpte sig ett revben som hon tycker är lite äckelgott. När jag håller vill hon bita men inte gärna bära runt på, men i ståndet kunde hon inte slitas från benet.

Vi gick tillbaka till bilen med bur och ben på parkeringen var det fullt med bilar, så jag bad Ella vänta innan parkeringen. Snacka om att jag blev en stolt matte. Ella satt då jag gick 50 meter ifrån henne, skymdes av en bil och 2 hundar med hussar och mattar som kom emellan mig och Ella och vad gör hon, jo sitter exakt på samma ställe som jag lämnade henne. Ibland undrar jag om det är hunden eller jag som behöver träningen och framförallt tillförsikten att det faktiskt fungerar det vi tränar.
Mycket folk och hundar träffade vi och det är alltid roligt då många undrar över rasen och vill hälsa på Ella.

Kommentarer
Postat av: Annica o Fanta

Hej Ella med matte!Vad duktiga ni är!Tack för all uppmuntran,jag önskar verkligen att det skulle funka så med Fanta också.Vad är det för kurs ni går på nu?Hundcampus i Hällefors har en kurs som heter mentalträning som jag är intresserad av,vet du nåt om den?Kramar till er/Annica och Fanta

2008-05-17 @ 21:15:37
URL: http://www.nogg.se/fanta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0