Vad vore träningen utan träningskompisar :)

Hela förra veckan har varit som en enda stor energiboost.
I tisdags var det instruktörsutbildning, mycket intressant två av eleverna skulle hålla praktiska övningar och teoretiskpass med oss angående kontakt och följsamhet. Alltid intressant att bygga upp sin övningsbank. Sedan vidare på onsdagen var det föreläsning med Fredrik Steen, 2 timmar flög iväg och gav många skratt när han "hundifierade" människan och berättade mycket om dominans men framförallt om kommunikation via oss människor och våra beteenden. Inget direkt nytt under solen men mycket bra förpackat. Sånt gillar jag.
På torsdagen fick jag träffa mina deltagare i den allmänlydnadskurs jag håller igen. de är jätteduktiga och ambitiösa. På fredagen ar jag ledig för att åka ner med mitt träningsgäng för en heldag i Kungsörs Hundarena.
Det är bara sååå kul att få vara där och ha TID att riktigt strukturera upp sin träning och få hjälp med kommendering och/eller belöningar och konkurrens.
Det jobbiga jag har just nu när vi kommit dit vi är är störningskänsligheten hos Ella. Ella vill ju gärna träna och gärna mycket men blir nosig och ofokuserad när vi kommer till nya hundplatser. Att träna på tunnelbaneperronger eller gator och torg är inga större problem. Men nya brukshundsklubbar, dvs miljöer med mycket hundar är för mycket för henne. Jag behöver hitta strategier, dessutom reagerar hon på tävlingsledaren olika beroende på vem det är.
Så mitt första pass i Kungsör bestod av 6 små kedjor.


  • Ingång på plan -> kort fritt följ med stegförflyttningar -> Fjärren (ligg/Stå) -> gå ut från plan belöna
  • Ingång på plan -> kort fritt följ med vändningar på stället -> Sättande under gång -> Fjärren (ligg/sitt/stå) -> gå ut från plan och belöna.

och så vidare. Hur det gick. Ghaaaa ömsom vin ömsom vatten.

  • Jag har börjat få in förväntans pip innan vissa moment. Måste jobba hårt med det så det inte blir större problem längre fram. Framförallt stör det mig i stegförflyttningarna.
  • Jag fick bra störningsträning av mina träningskompisar och jag tyckte att Ella klarade det riktigt bra.
  • Vi hade superbra träning på hopp apport, där en träningskompis agerade tävlingsledare och en domare. Domaren stod på andra sidan hindret och när Ella tjuvade (eftersom jag försöker ta bort kommandot "stanna" ger 2 p avdrag i trean) så hoppar domaren fram och snor apporten. Lite konkurrens, detta medför att numera sitter Ella kvar hoppar snabbt ut, greppar snabbt, snabbt in igen och sätter sig med minimalt eller inget tugg. Härligt :)
  • Inkallning med kompis som kastar bakom Ella när hon ställer sig snyggt, bra.

Efter 2 15 minuters pass och agera störning, tävlingsledare eller bara betraktare så var vi ganska möra när vår tid var slut. 3 av oss gav oss iväg till Eskilstuna fina Brukshundsklubb för en promenad, där vi också tog tillfället i akt och körde en platsliggning (miljöträning) innan vi gav oss av på deras fina promenadslinga.

Men än var jag inte klar med vår träning, gäller att passa på när familjen är på sportlov.
Så bilen styrde söder över och hem till Gunilla och Johan. Där vi hade en mysig kväll och därefter en heldag med lydnad bara Johan och jag. En större energikick kan jag nog inte få.  Vi tränade från klockan 8 på morgonen och jag for sedan hemåt vid 16 tiden. Med några korta raster körde vi alla tre hundarna. Jag fick mycket med mig hem i bagaget både från min egen träning men också från när Johan körde Tova och Chica. Så glad att jag lärt känna denna familj och att jag får komma och våldgästa såhär. Synd bara att vi bor så långt ifrån varandra, eftersom det känns som vi tänker ganska lika och är lika nördiga.

I alla fall körde vi igenom respektive hunds program med kommendering, gav varandra återkoppling och efter fika, bröt vi ner och tränade på det som kändes viktigast. I mitt fall blev det kontakt under Fria följet och transporterna mellan momenten. Johan hjälpte mig hitta ett antal saker jag behöver förändra både i hur jag går men också hur jag belönar. Det som är bäst med Johan är att han ger en konstruktiv feedback, saker som känns ganska enkla att utföra och att resultatet kommer ganska direkt, dessutom är han väldigt peppande.
Så nu har jag tankat positiv energi och har hunnit med ett träningspass i söndags och ett på måndagmorgonen. Men nu ska Ella få vila, åtminstone en liten stund.

I söndags fick jag också vår nya kompaktkamera, underbart skönt så nu kan jag få in lite bilder och filmer igen. Ovärderligt i träningen :)


Ett av de första korten med kameran, nu är jag glad :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0