Tjuva på apporteringar

Åsa skrav i kommentaren på min blogg: Hur får man hunden att låta bli att tjuva på apportering. Apporteringen går bra, men Zelma sticker så fort jag kastar apporten. Om jag säger stanna så stannar hon kanske och gör hon det så blir hon osäker och låg när jag sedan säger apport.

Åh, Åsa jag vet precis vad du pratar om :) Som jag jobbat med det ett tag först få Ella att vilja apportera då jag använt konkurrens (dvs springa själv och sno apporten från Ella om hon inte är tillräckligt snabb)

Jag har gjort så här, när jag ska göra apportering så har jag tagit fram en belöning (supergott godis) visat henne den och sagt "nu ska vi apportera" kastat apporten och gett Ella godisen, hämtat apporten själv och gjort om.

Då blev det oftast rätt. Sedan har jag använt en träningskamrat som fått "agera domare"  som stått vid nedslagsplatsen och om Ella tjuvat har hon/han fått ta apporten innan Ella kommer fram. Lite frustrerande tycker Ella men tydligt. eftersom man inte får säga stanna i momentet har jag nu också lagt till det som förberedelse, böjer mig fram innan momentet och klappar om Ella och viskar "Stanna" innan momentet, ställer mig upp och sedan tar jag emot apporten från tävlingsledaren och momentet har startat och Hunden sitter förhoppningsvis kvar.

Någon som har andra tips??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0