Träning

Louise frågade mig i en kommentar när jag ska ut på tävlingsbanan igen. Mitt sikte är att tävla i ridhus om det är i slutet på januari eller början på februari. Det känns som hoppet mellan lydnadsklass 2 och lydnadsklass 3 är större än mellan 1:an och 2:an. det kanske blir bättre nu iom nya regelverket men jag tror inte det. För de momenten som blir "enklare" i 3:an har vi ganska bra koll på.
Hur ser det då ut för oss just nu:
Sitt i grupp: Har fungerat 4 av 5 gånger, sist jag provade körde vi först platsliggning och därefter sitt i grupp och det var ingen hit. Så det får vi jobba vidare med.
Platsen: Ella ligger snyggt, rakt och stilla, Men inte med haktryck. Bjuder ofta på det när jag är nära men när metrarna kommer emellan oss och jag gömmer mig åker huvudet upp. Jag tänker att detta får komma av sig själv. Vi tränar haktryck hemmavid men jag "kräver" inte haktryck på platsliggningar i nya miljöer och/eller med andra hundar. Kravet är att han har en aktiv plats stilla.
Fria Följet: Fungerar mycket bättre än för ett år sedan men vi har en bra bit kvar. Rumpan jojjar lite ut och in, Går ibland i två spår (när hon är ivrig), fina vänstersvängar, oftast ok högersvängar och heltomsvängar. Backar ut med rumpan annars ok stegförflyttningar och vändningar på stället. Här måste vi jobba upp tålamod, få till längre sträckor utan belöningar och att komma in med rätt attityd.
Sättande under gång: Fungerar oftast bra, men Ella är mycket känslig för mitt tonläge, det minsta fel på tonläget och hon lägger sig ner. Så här är mest att jag måste hitta rätt nivå i kommandot.
Inkallande: Ellas favoritmoment, detta kommer ju ändras efter nyår till att bara bli ställande i trean, Jag har velat fram och tillbaka om jag ska ha hand eller röstkommando. Efter mycket om och men och efter synpunkter från ett flertal blir jag kvar vid handkommando åtminstone på stå. Det fungerar bra mycket snabbare och vi "vinner" metrar där. Det gäller bara att hålla i och jag tränar både med stå/ligg och raka i mellanåt för att behålla farten.
Rutan: Jag hinner inte med att kommendera både stå och ligg så jag får dra på ett ligg direkt. Senaste gångerna har hon haft en förkärlek till den högra linjen som gjort mig ganska nervös. Så jag försöker belöna mer i mitten med en dragninig till vänster. Så hon hamnar bättre placerad i rutan. Än så länge har jag ett extra kommando när jag vänder vänster eller höger för att inte få till en tjuvning. Sedan kommer hon i full fart när jag kallar in. Inte riktigt bra fotgående där, lite för ivrig.
Hoppapport: Apporteringen har ju aldrig varit någon hit, men när hoppet har kommit in idetta moment så har det mesta av problematiken släppt. Hon hoppar ut fint, greppar snabbt, hoppar tillbaka vid sidan blir det tugg, men nu sitter hon fint vid sidan. Jag tränar här på att kasta snett för att se till att hon söker sig ut och tillbaka över hindret. (jag är ju en kratta på att kasta) samt att minska tugget vid min sida.
Metallen: Nya sorgebarnet, Hon springer numera ut fint, greppar ibland ok, ibland osäkert, ibland inte alls. Men nu är vi i en period där hon greppar ok, däremot griper hon inte metallen helt utan den sladdrar i munnen på henne och när hon sätter sig vid sidan så hänger den på snedden. Här jobbar jag med att ha metallen i huset när vi kommer hem ska hon alltid ha något i munnen då kommer hon med metallen, i BRA grepp och överlycklig. Sedan kör jag då och då med en godis i handen och försöker vänta in att hon sluter munnen runt apporten och då belönar. Ska nog plocka fram klickern här. Vill ju inte att apporten ska trilla ut för att jag inte är för snabb.
Vittring: har inte tränat det på länge, måste såga nya pinnar. Men att springa ut har inte de gånger jag kört varit problemet, inte heller att sortera ut rätt pinne, sedan kommer deet jag måste jobba på, snabbt komma tillbaka med pinnen och leverera den utan tugg.
Fjärren: Också ett sorgebarn, nästa gång jag köper hund ska jag träna in alla tre skifterna när den är valp. Ingen hit att träna så mycket sitt och ligg som tvåans fjärr för att sedan jobba in ett stå där i mellan, phu, vilket petande och vad noga jag måste vara med min sinnesstämning. Inga snabba rörelser eller hets i kommando utan viska och långsamt, långsamt flytta henne bakåt med tankens kraft. Nu börjar det flyta 3-4 ggr sedan tappar hon och säkert jag fokus och då trampas det med baktassarna, finlir.

Så nu har jag rapporterat hur vi ligger till vilket är bra för då får jag ner mina egna tankar och blir mer strukturerad i min träning. Nej nu ska vi äta frukost och ta fram en köttbulle till Ella om hon lyckas med "stå" - "sitt" utan att röra baktassarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0