Blött

Igår hade vi perroträff i vattnets tecken, Vatten från alla håll, när vi kom hem var både Ella och jag ganska nöjda av att få torka i soffan/sackosäcken framför TV. Jag gav mig iväg lite tidigare och hann lägga ut två "lätta" viltspår till sanna och Peppar. Så han fick lite träning på annan mark, annan spårläggare, andra snitslar allt var annorlunda.
Dessutom bestämde jag att han behövde några enkla spår så det ena var bara en raksträcka och det andra var två 90 graders vinklar på. Inget bloduppehåll jag uppskattar det ena till 50 meter och det andra till kanske 150 meter, Liggtiden skulle bli runt 5 timmar.  Redan nu var både Ella och jag rejält dyngsura. Jag var glad för att jag bestämt mig för att sätta på mig regnställ och gummistövlar.

Sedan åkte vi den sista biten till Lida, Där vi mötte Iza, Peppar, Dita, Zita, Enzo, Chinco och Maja. En mindre grupp än anmälda men ändå var jag överraskad och glad att vi blev en grupp :-)

Sanna hade varit duktig och gjort upp ett program tidigare i veckan som vi modifierade lite, bl.a. så la vi 2 beningarnas badtillfälle sist (som enbart Ditas matte var strong nog att utföra) Vi började med att gå igenom sim och räddningsprovet moment med lite tips som vi lärde oss förra året av Bengt. Alla hundar badade efter mer eller mindre övertalning.
Ella är som vanligt säker och bra, lugn simmare. Inga tveksamheter där inte. Minst var Enzo som först inte ville simma ut så honom "lurade" vi lite genom att först busa upp honom med det han skulle apportera sedan kasta några gånger så att han kunde springa ut och hämta den. Därifrån blev steget inte långt till att ta några simtag. Det kommer inte dröja länge tills han blir en baddare på att simma. 

Efter apporteringen körde vi lite dykövningar. Här visade Dita framfötterna genom att direkt doppa hela huvudet. Jättehärligt :-)
Ella mesar fortfarande, det går jätte bra ner till öronen sedan försöker hon på andra sätt.
Jag fick ett tips från Frasses Jenny att knyta fast en tyngd i en dummy så att den hamnar lite under ytan som man sedan kan föra längre och längre ner i vattnet. Det ska jag försöka med men då får först sommaren visa sig i Sverige.

Nästa övning vi körde var en hanteringsövning. Där någon annan tog hunden och gick iväg på promenad med den. Här kommer vi till Ellas största svaghet. Dragningen till matte, men den dragningen fanns praktiskt taget i nåstan alla hundar som var med mer eller mindre. Chincos matte tog sig ann Ella vilket jag är mycket glad för, för hon är envis. På vanligt Ellamanér satte Ella sig på tvären på en gång sätter upp tassen på kopplet och blåvägrar. Men nya föraren var envis och tog Ella på helt rätt sätt så Ella fann sig till slut i behandlingen och följde med en bit till sedan upprepades proceduren.
På vägen tillbaka så jobbade föraren så att hon stannade om Ella drog, väntade på att hon skulle sätta sig för att sedan fortsätta. Tänk om man kunde få denna hjälp någon, några gånger i veckan då kanske vi kunde jobba bort Ellas ovilja att gå med någon annan än flocken. Jättetack Chincos matte för att du tog dig tid :-)

Hanteringsövningarna fortsatte med spontan tandvisningträning vilket var jättebra, tänk om vi kunde fortsätta utnyttja varandra till det som är lite pinit att be om hjälp med på BK. Vid det här laget var vi alla genomblöta.
Vi avslutade med att fika uppe vid raststugan, sedan följde jag och Sanna, Dita med matte ner till vattnet för att träna livräddning vilket Dita klarade galant, nåväl matte var lika duktig hon som klev i vattnet frivilligt.

Peppar och Ella fick värma sig i bilen under tiden innan vi drog iväg till mina små spår som Peppar tog i ett jehu.

Kamran hade jag med laddad och klar men jag tog inte fram den pga all blöta.



Kommentarer
Postat av: Jossan och Tiza

Hej!

Låter som ni hade roligt även fast vädret var dåligt. Jag hade gärna kommit men jag har åkt på en ganska rejäl förkylning och tyckte inte att det var så smart att bada då. Hoppas vi ses snart!

2009-06-15 @ 22:50:09
URL: http://tiza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0