På väg

Nu har vi börjat vår semester. Jag barnen och Ella är på väg till Estland. Först i Torsdags fick vi vårt hundpass klart så vi kunde riktigt börja planera. Det tar nämligen 6 månader från första sprutan till besked om att antikropparna mot Rabies är tillräckligt många. Så tidigt har väl vi nästan aldrig varit ute med en semesterplanering förut.
Nåväl, biljetter till TalinkSilja beställdes till på Måndagen och av någon anledning är vi även ute i sista sekunden när vi ska ta oss till färjan. Väl framme ska vi hämta ut våra biljetter och får i ansiktet "Var har ni er hundbur?". JAg hade kontrollerat med bokningen om jag behövde tänka på något speciellt och deras svar på den frågan var "kan vara bra om ni tar med en bajspåse om ni går upp på Sundeck efter kl 22:00 (innan inte tillåtet)". Attans vad arg jag var vilket stackars tjejen i kassan väl förstod men inte kunde göra något åt. Det vara bara att boka om biljetten till nästa avgång dagen efter och sedan börja ta oss hemåt. Vi lämnade bagaget på terminalen för att ha mindre att släpa på dagen efter.

När vi var på väg hemåt kom vi på att det vankades bussstrejk i Stockholm. Hur skulle vi då komma till Terminalen dagen efter. Vi våldgästade därför mamma, som själv var på landet, och sov över där. En liten minisemester i stan.
Buren fick jag hämta under kvällen hemma hos oss.

I går gick det bättre, vi startade i tid. Gick från Gärdet till Ellas och min glädje, medans barnen muttrade inte blev det bättre av att himlen öppnade sig så vi blev dyngblöta.


dyngblöta ombord på Romantica. En fin båt där vi fick en "pethytt" med linoliummattor på golvet dessutom en skylt om att hytten var till för allergiker. Hytten var bättre än jag hade förväntat mig. Buren fick precis plats mellan sängarna.

Personligen tycker jag det var löjligt med buren bara massor av konkande men Ella föredrog faktiskt burens mjuka fäll före linoliummattorna. Men dörren fick allt vara öppen.

Väl framme i Tallin tog vi en promenad till gamla stan medans vi väntade på Mats som seglat över vår segelbåt.


Första anhalt var frukost på MC donalds. Inte min favorit men vad gör man med 3 hungriga ungdomar/barn. Dessutom har de utomhusservering där även Ella kunde vara med under bordet. Här ser ni utsikten jag hade från min plats vid bordet.


Därefter gick vi genom gamla stan upp på höjden köpte en tavla till båten mötte Mats som hyrt bil och tog oss till Ösel.


Väl på Ösel tog vi vägen förbi ett krater från en meteorit.


här klättrar Maria uppför kratern

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0