Yrvädret Ella

I går var jag, dottern och Ella på brukshundsklubben. Det var som att släppa ut Ella på grönbete. Innan vi hann tänka så hade Ella tagit både balansbommen och A-hindret ett antal gånger. Lydnaden var inte hennes starka sida denna kväll. Det var som om hon ville säga "Ska vi sitta stilla nu när vi äntligen är här". Vi gav oss på gungbrädan, det är det enda hindret hon inte har klarat med glans hittills. Men i går satt den. Jag dämpade gungas nedfart 2 ggr sedan hann jag inte med den 3:dje gången så var den avklarad. Hon parerade nedfarten, väntade och gick/sprang sedan ner hela vägen på kontakytan. Duktig hund :-)

image212
Här tar Ella gungbrädan själv i lugnt tempo

Sedan var det slut på duktigheten i kroppen och kvar var bara adrenalinet. Ella passa på att skälla på en hund som var för nära och tog ett segerrus. Aj,aj, aj. Då satte vi oss på sidan av och passivitetstränade ett tag. Lyckan är inte för evigt. Så i kväll funderar jag på att åka ner och titta på en agility träningstävling tillsammans med Ella för att miljö/passivitetsträna henne och samtidigt kolla in hur en tävling går till. (Även om det är lång väg dit)

Ella klarar kanske hinderna men vi måste träna handling, störning och att dämpa  yrvädret så alla kontaktytor fungerar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0