Lära in rutan

Åsa hade följande fråga:
Är det ngn som har ngt oerhört bra sätt att träna in rutan på?
Innan jag började träna rutan läste jag både "med sikte på 10:an" och Canis stora "Bibel"
Dessutom fick jag genomgång av Lotta Linusson när vi hade träningsgrupp för Perrosar där.

Så jag gjorde, tass target ( på inrådan från Lotta) först inte kopplad till rutan men när vi friskat upp minnet så la vi in targeten i bakändan av rutan.
När vi var hos Niina och Kenth (se blogginlägg 14/15 april 2011) så påpekade de att hunden gärna fick vara med att sätta ut rutan men efter väldigt få gånger så får inte hunden se när man lägger dit targeten. Hunden ska heller inte se targeten från startpositionen utan först när han/hon kommer fram till första konparet i rutan.

Dock tog jag bort targeten så snabbt jag kunde (typ skickade Ella på target max 5-6 ggr) Därefter gick jag över till Canismodellen som är att du står några meter från rutan tittar på rutan och väntar, Har du en klickerklok hund ( kan behöva göra några övningar med klicker som hunden kan innan för at fräscha upp minnet) så bör det inte ta lång tid innan hunden tittar efter vad du tittar på eller rör sig mot där du tittar. Klick/Belöning. Fortsätt så tills hunden går ut till rutan självmant. Belöna gärna innen i rutan, det ska vara en härlig plats. Sedan cirklade jag runt rutan och gjorde samma övning från alla olika håll.

Efter det ökade jag avståndet mellan mig och rutan och började nu flytta runt rutan, helst bara ett skick på varje ruta, ett tidsödslande som jag upplever var värt besväret. Detta gjorde jag för att det sägs att hunden lätt uppfattar en punkt inte själva "rummet" dvs det som är mellan 4 koner.  Genom att flytta konerna blev det nya punkter hela tiden. Enligt Niina är det bortkastad tid att göra mer än en ruta på varje ställe :)

När jag började flytta rutan gjorde jag det enkelt för Ella, jag flyttade rutan närmare mig så att punkten låg bakom rutan, dvs lätt för hunden att komma igenom rutan. Sedan åt sidorna och sist när hunden är säker även bakåt (dvs punkten ligger framför rutan) då får man en test på om hunden fattat vad rutan är :D

I min träning la jag inte in något kommando utan försökte få Ella att självmant hitta mitten på rutan eller ännu hellre lite bakom mitten på rutan. Nu började jag lägga in mitt belöningsord när Ella kommit fram till mitten och här använde jag bollbelöning eftersom det nu började bli ett antal meter så belöningen skulle komma för sent om jag skulle springa dit. Bollen kom då bakom rutan.  Efter några bollkast, ropade jag belöningsordet och väntade, Ella blev fundersam eftersom bollen inte kom och stannade till poff kastade jag bollen. Sedan väntade jag lite lite längre mellan belöningsord och boll. Snart bytte jag ut belöningsordet mot kommandot stanna.

På vägen har jag råkat ut för några huvudbryn, ex.v. Ella stannar för tidigt - då har jag tyst väntat och Ella har själv jobbat vidare tills jag är nöjd och ropar belöningsord eller stanna. Sötast var hon dagen före tävling i Rättvik förra året då hon stannade kanske 3 meter innan rutan och sedan backade i full fart in i rutan tills jag sa stanna. Gjorde mig supernervös och fick några fniss och kommentarer om att jag borde få stilpoäng :) Fick då ett tips från Jenny L där jag i det läget satte Ella gick igenom hela rutan vände upp i bakkant tittade på Ella och klappade på linjen. Skickade och Ella flög ut längre in i rutan. På tävlingen fick vi 10 poäng på detta moment :)

Samma problem fick jag när vi skulle gå från 2:an till 3:an och ha ökat avstånd till rutan. Jag strulade med olika metoder, ex.v. externbelöning bakom rutan osv, innan jag kom till sans efter en kommentar från min träningskompis som gjorde att jag återigen gick tillbaka i träningen och klickade in rutan (denna gång gick det på ca 4*5 repititioner) Därefter så ser rutan ut som på filmen i tidigare inlägg igen :) Felet jag gjorde från början var att öka avståndet till rutan för snabbt och utan planering.

Blev ett längre inlägg, men hoppas det är förståeligt och att du hittar en väg fram. Jätteglad om det kan vara till någon hjälp och ni andra får gärna skriva hur ni tränat in rutan, alla tips är bra sedan får man hitta sin egen väg då hundarna är olika.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Tusen tack för bra tips! Jag har precis varit och lämnat hundarna i Nynäshamn hos mina föräldrar. Vi ska få golvet slipat, så hundarna får semester!

Ha det så bra!

Åsa

2012-04-01 @ 17:31:35
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Margareta och Ginnis

Jag är ledsen Susanne att jag inte kan hjälpa dig med rutan. Har bara provat den med Ginnis några få gånger och fattar inte mycket hur man ska göra. Däremot är jag väldigt glad för dina råd med videoinlägg. OCH dessutom fungerar apporteringen med Ginnis riktigt, riktigt bra. Han tuggar lite på apportbocken men släpper på kommando, springer på kommando och kommer perfekt tillbaka. Jag kommer säkert att kunna följa flera råd från dig.

TACK!

2012-04-09 @ 21:52:40
URL: http://perroginnis.blogg.se/
Postat av: Margareta och Ginnis

Tror inte att min kommentar skickades och försöker igen. Tyvärr får du ingen hjälp med rutan av mig. Vi har bara prövat den ett fåtal gånger med tveksamt resultat.

Däremot måste jag tacka dig för dina råd! Både när det gäller videoinlägg och när det gäller apportering. Approteringen fungerar riktigt bra nuförtiden. Ginnis tuggar lite på apportbocken men jag tränar just nu bara att hålla och släppa. Springa på kommando (han har fått lära sig att vänta ett bra tag innan jag säger apport) och komma in vid min sida fungerar perfekt.Det är så ofattbart att det fungerar. Nu är det framförgående som ställer till mest bekymmer. Råd?

2012-04-09 @ 22:00:22
URL: http://perroginnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0