Fjärren

Jag fick i bloggen några frågor angående träningen av fjärren, den är allmänt ställd så ni andra får gärna haka på och lägga till.

Åsas fråga "Zelma klarar fjärren utmärkt på upp till ca 3 meters avstånd, men när jag kommer längre bort ligger hon som klistrad på underlaget. Jag tror att hon tror att det gäller platsliggning när avståndet ökar. Har ni andra upplevt samma problem och har ni några tricks för att få hunden att förstå vad det gäller?"


Om jag fick börja om med fjärren på en valp är det grundmomenten stå, ligg sitt jag skulle träna. Därefter med shaping lära in hopp stå, dvs att snabbt lyfta och "hoppa" med frambenen. Står en heldel om i Maria Hagströms bok från valp till stjärna. Därefter skulle jag jobba med att hunden kan stå stilla med fram eller baktassarna. Men nu är det ju bara drömmar jag ska inte ha en valp inom överskådlig framtid :)

Om vi tittar på din fråga, Åsa, kan man fundera på vad du belönat i fjärren????
Belönar du när du kommer tillbaka efter att ha gått ut så blir det enkelt att hunden stannar kvar i första positionen. Dessutom skulle jag fundera på vad är hon bäst på ligg till sitt eller sitt till ligg???

Jag skulle tydligt belöna första skiftet, dvs ligg till stå där hon känner sig bekväm att göra skiften, flertal gånger.
Sedan är det ofta så att sitt till ligg är "lättare" att få hunden att göra och där skulle jag "joja" närmare när det är svårt, längre bort när det är "enkelt". ex.v.

2 m ligg -> sitt (belöna)
4 m sitt -> ligg(belöna)
2,5 m ligg -> sitt(belöna)
5 m sitt -> ligg(belöna)
1 m ligg -> sitt(belöna)
7 m sitt -> ligg (belöna)
3,5 m ligg -> sitt (belöna)

Till sist kommer "spärren" släppa. Är jag säker på :)
Sedan är ju varje hund en egen individ, så vi kanske ska få till en träning så försöker vi hjälpas åt att fundera :)


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Jag varierar mellan att belöna sittande och liggande och hon fixar det utmärkt upp till ca 3 m. Det är därför jag tror att hon blandar ihop det med platsliggning när jag kommer längre bort eller om hon inte ser...

Åsa

2012-04-02 @ 07:02:07
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0