Niina - inspirationen själv

Vi har varit med ett Perrogäng uppe hos Niina Svartberg, helt fantastiskt underbart. Först och främst skulle alla behöva ha en liten Niina i fickan eller allra helst inbyggd i hjärnan. Redan från första timmen tills vi på stapplande steg tog oss ifrån Olandsbyggdens BK dagen efter så matade hon oss som små fågelungar med vishet. Eller det kanske var fel uttryck "mata" kanske ska bort för det hon hela tiden gjorde var att utmana oss och allt vi kan om träning, pedagogik, hundar, mentalt ja det finns nog inte något sätt hon inte hade en bra utmaning för oss om.

Att dessutom åka dit med Sanna/Peppar, Katarina/Bella, Ki/Bibbi och Johan/Chica var ju också helt underbart. Vilka fina kompisar och träningskamrater jag har fått genom val av ras :) Det är ett ständigt givande och tagande, mycket högt i tak och när man "faller" finns det ett skyddsnät som sluter sig om en och får en upp på fötterna igen. Att vi dessutom gillar att analysera och fundera mycket är ju ett plus.

Jag var ju där förra året (finns att läsa i bloggen 20110414-15) med min träningsgäng här hemmifrån, men som Niina säger det jag gjorde där och då är helt skillt från här och nu och det kan gå i en rasande takt för jag mognar, Ella mognar vi kommer vidare och vi ramlar ner. Men i hundträning är ingenting statiskt.

Innan vi kom till Niina hade vi gjort träningsplaner de flesta av oss om inte alla. På min plan stod det med feta röda bokstäder FRITTFÖLJ, jag har ju en målbild hur jag vill att det ska se ut, men jag har tappat tron på mig själv och min hund att ha kapaciteten att komma dit. Visst det är milsvidd skillnad från hur det såg ut för ett år sedan, men för mig så tar det alldeles för lång tid. Jag är för okoncekvent, släpper igenom för mycket, ser inte vad Ella gör allt är som ett grått töcken. Mer på min plan stod apporteringarna, men här känner jag att vi har kommit ett rejält steg framåt. Jag förstår vad vi ska göra och hur, så detta känns just nu som ett mindre bekymmer. Men inte dessdå mindre viktigt att få kvitto på att mitt tänk är rätt och jag kan komma till min målbild genom att jobba som jag gör. För egen räkning kommer jag gå igenom pass för pass för att ha det dokumenterat men läser du denna dokumentation glöm inte bort att det är mina tolkningar, mina erfarenheter och mina misstag som skrivit varje bokstav.  Nu är lunchen slut så nästa inlägg blir först senare.

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

ÄNTLIGEN!!!! Ser fram emot resten .

Kram Anna

2012-06-14 @ 19:39:53
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0