Niina - inspirationen själv dag 2 del 2

Då ska vi se om vi får ihop ett sista inlägg från Niinadagarna.
Sanna och Peppar jobbade nu vidare på FF. Det som var bra att ta med sig från de diskussioner vi hade då var, vi bör titta på våra rutiner innan vi går in på planen. Det måste få gå längre tid efter att vi haft exempelvis dragkamp med vår hund (som förberedelse) tills vi går in på planen. Hunden ska ha börjat längta efter belöningen inte vara "mätt" på den.

Ki jobbade med en av sina akilleshälar "läggande under gång" Niina ville att Ki skulle öka förväntan hos Bibbi genom att använda rösten mer "dramatiskt" För att få till snabbare läggande börja jobba från sittande. "Det är lättare att fälla 2 ben än 4". Här gäller det också att vara lite wild and crasy, inga pekpinnar. Dessutom öka förväntan på belöningarna. Det är så lätt hänt att tro att hunden inte kan eller förstår när det är förväntan vi skulle behöva jobba med.
Niina menade också på att läggandet var ett ganska komplicerat moment då hundarna ska växla mellan förighet och självständighet. Därför ska man tänka på att inte ta in hunden i fotgående utan att bara ha den gående "fri" vid sidan för att inte knyta hunden för hårt till oss.
Niina föreslog också godisbelöning (extern) bakom hunden i läggandet och använda boll i ställandet. Då godis passar många hundar bättre.
Nu tog Ki fram en liten burk kattmat, oj vilken skillnad det blev på Bibbi. Förväntningen ökade med sådär 100% och då var Bibbi inte stillastående från början ;)
Annars var gången densamma, börja stillastående (med sittande hund), gå näsa mot nos, vrid dig runt mer och mer tills vi går tävlingsmässigt.
Kata var lika envis med rutan som jag var med Friaföljet så det blev MÅNGA flyttar av rutan dessa dagar. Både jag och Johan jobbade också med fjärren


Där vår teknik fick godkänt. Niina menade på att vi inte skulle peta så mycket i fötterna och jag fick en kommentar om att jag hade "snärtiga" kommandon som kanske gör att Ella snärtar till förflyttningarna och därför rör en eller annan tass. Vilket Niina menade på att jag skulle strunta i.

Nu tror jag inte jag kommer ihåg mer, så nu är det bara att realisera all kunskap i träningen. Några till bilder vill jag dock bjuda på




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0