Kedjor och förväntan

Nu har vi fått upp ångan lite när det gäller träning. Fokus ligger på att jobba in bra externbelöningar som håller över flera moment, Kedja och överraska Ella och genom förberedelse, externbelöningar occh överraskningsmoment höja Ellas förväntan på träningen.
 
Kedjorna jag gör ser olika ut mellan dagarna, ex. på en kedja jag gjorde i veckan är
 
Ingång på plan - kort fritt följ (med fokus på backa och vänstersvängar) - Rutan (med avslut att stå kvar i rutan) - Hopp/apport (metallen) - sättande under gång för att avsluta med Ligg till Stå i Fjärren. Därefter skickas Ella på sin externbelöning bollen sedan leker vi med hjälp av 3-4 bollar som swichar runt i luften tills både Ella och jag flämtar, men kul är det.
Därefter brukar vi fokusera på delar i ett moment, vi bryter och jobbar på snabbhet,precision, stabilitet eller ordförståelse. 
 
Jag har minskat ganska rejält på förberedelserna jag tidigare gjort innan jag går in på plan, jag har funderat mycket över det och har väl inte landat rätt än men vissa förberedelser är mer för att lugna mig och se att just nu gör hon rätt på sättandet under gång eller kan ställa sig under en inkallning. Men jag måste tro att jag har en genomarbetad hund som om bara jag sköter min del av arbetet kommer hon sköta sin. JAg vill nu kolla hur långt vi kan komma med externbelöning och förväntan på externbelöningen.
 
Första "problemet" att tackla har varit att Ella, som jag tidigare i ett inlägg skrivit om, har tankarna för mycket på belöningen istället för arbetet som leder till belöningen. Därför har jag kört lite enkla övningar som att efter att ha kastat ut bollen, stå bredvid Ella och när hon tar kontakt så får hon gå på belöningen. Sedan har jag "krävt" mer och mer av henne.
Sedan har jag kastat ut bollen och sedan innan jag går in på plan belönat med en godis från handen. Tjuveriet på externbelöningen har nu börjat minska. Idag la jag ut 2 bollar med 1,5 m i mellan. Gick i mellan bollarna och gjorde sättande under gång ca 1 meter efter vi passerat bollarna. Det fungerade, fokus var på mig inte på någon av bollarna som endå låg sååå nära. Jag fortsatte med att gå Frittfölj mellan bollarna och efter att ha passerat skicka henne på dem som belöning. Kanske det kommer funka :)
 
Nu gäller det att hitta fler bra belöningar med hög förväntning. I går hade jag ett långt samtal med Ki, fick då tipset att köra
En riktig hit, Ella var alldeles till sig, kul. Nu ska jag försöka hitta fler bra belöningar så jag kan variera under tema överraskning.
 

Kommentarer
Postat av: Susanne o Pebbels

Vad fin din blogg är!!! Det där med bollarna måste jag testa :-) Har du planerat in någon tävling? Vi kör Bro Håbo den 20 juli.

Svar: Tack Susanne,Kul att du tittat in :)
Bollarna fungerar jättebra på Ella, lite för het bara. Men snart hittar vi nog en jämnvikt. Ja har inte bokat några tävlingar ännu. Väntar på löp och har semester. Men stjärnmarkerat några i slutet av augusti/september. Men innan jag kommer ut på banan har du redan ditt LP3, ni är så himla duktiga
Susanne Persson

2012-07-03 @ 19:19:20
URL: http://fantasticdog.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0