Årskrönika 2011





Året började med rejält med snö och vinter, Mats tog huvudansvaret för Ellas kondition genom att åka skidor kilometer efter kilometer med Ella löst plumsande bredvid sig. Endel skridskoåkning blev det också. Själv hittade jag äntligen hem på min brukshundsklubb och lärde känna och kom in i en träningsgrupp. Känns fortfarande varmt om hjärtat, då min närmaste träningskompis tidigare har varit Sanna och även om vi bor i Stockholm båda två så är det 30 minuter i mellan oss. I min träningsgrupp finns en storpudel Diva, Schäfern Kaiser, Rottisen Frizbie, Goldenkillarna Elvis och Elton. 5 totalt är vi.
Vi hann även med en perroträff i Kungsör den 15 januari, där vi möttes upp 10 mattar och hussar för att träna lydnad.

Februari kom med språng, då vi i början av månaden drog upp ett stort perrogäng till Rättvik. Vi var 10 tävlande från lydnadsklass 1 -3. Från Skåne, Göteborg, Stockholm också såklart från Leksand. Vilken helg vi hade och som pricken över i tog Ella och jag ett förstapris, vilket även räckte till en andra placering i lydnadsklass 2. Helt fantastiskt. Vi hann även med en föreläsning av Niina Svartberg angående mental träning, superbra. Annars var det en underbart vinterväder kallt med gnistrande snö.

Redan i mars kändes det att det var vår i luften, vi drog på sportlovet iväg med 17 personer till Säfsen för skidåkning. Jag och Ella höll oss mest i  skidspåret, underbart med ledighet, den ena ledigheten avlöste den andra då maken och jag drog iväg till Istanbul, vilken stad. Men innan Istanbul fick vi kärt besök av Katarina och Zoe. Vi fick utökning i familjen av lilla toypudeln Kazie, Marias foderhund. Första spåret hann vi också lägga och ta i en söderslät, mm vad mysigt med vår.

Härliga april, Vi började månaden med ännu en perroträff i Kungsörshallen, vi börjar bli stammisar där :) Trevliga hundar och trevliga människor och ett härligt lärande klimat. Därefter följde snabbt en lyckad apelltävling på Solna Sundbyberg, så nu är vi uppflyttade till lägre spår. poängen var inte lysande men räckte. Månadens höjdpunkt var väl ändå 2 dagar hos Svartbergs. Vilka trevliga och otroligt kompetenta människor som inspirerar till massor av träning. Vi åkte dit Annette, Susanne, Susanne och jag den 13 april bodde på underbart vandrarhem och åkte hem den 15. Helt fulla i huvudet och trötta i kroppen. Men vilken mersmak det gav :)
Månaden avslutades av trevligt herrbesök i Zigge när hans familj var på kalas. Det är alltid jättekul att lära känna andra hundar och framförallt den hundar i den egna rasen för att se skillnader och likheter.

Maj, vilka aktiviteter först ut var Klippan och Perroläger, vilken upplevelse. Vill gärna ha en repris :) kommer inte ihåg hur många vi var. Men säkert runt 40 personer och minst lika många hundar. Otroligt bra arrangerat och superkul :) Ett minne man kan leva länge på. Där tog vi också vår första viltspårs etta jättekul när den som hjälpt mig och Ella fanns i faggorna, tack Micke. Inte mer än hem förrens det var dax att packa om bilen för att åka ner till Vingåker. Där var vi 7 lydnadsnördar som träffades och fick helt underbar coachning av Johan, Gästvänligare hem får man leta efter Gunilla kom med glada hejarop. Johan träffade jag också på mässa i Varberg i slutet på maj, då helt utan hundarna i helt andra sammanhang jobb. (roligt vi som tidigare inte snackat jobb ställer ut på samma mässa) men inte nog med att jag fick umgås med Johan, jag hade "date" med Jenny Å, Ki och Katarina :) Vi blev bjudna på en superb måltid av Jennys Fabian och efter en massa snack invaderade jag och Katarina varsin soffa och sov resolut kvar.

I juni är det dax för Martins student, båt och familjeliv, dessutom tog jag beslut på att nu äntligen få ändan ur och ställa ut Ella. Det var inte så svårt att övertala vare sig Sanna eller Katarina som båda var en pinne från championaten. Så nu kände jag att det var dax att förbereda MIG. Gerhard O'shea blev lösningen. Gick under juni månad på några utställningsträningar på Gärdet, det var bara att gå dit. Attans vad jag lärde mig saker. Bl.a. blev jag påmind om 80 talets mentala träning jag fick lära mig på jobbet och det gav resultat, genom rätt tankar och känslor försvann min nervositet.

Semestermånaden juli blev lite ryckig då både Mats och mitt jobb pockade på uppmärksamhet. Vi drog iväg med båten några dagar sedan hem för att gå på möte eller arbeta. Men inte helt fel att stanna i vår vackra skärgård (vi hade planerat att dra till Bornholm fram och tllbaka men det var bara att glömma). Istället fick vi träffa uppfödaren Ulrika med familj och hundar ute på "deras" tillhåll i skärgården. Syrran hängde med endel på båten och vi åkte runt och hälsade på folk.

Augusti fortsatte som juli började med ryck fram och tillbaka mellan ledighet och semester. Martin fick reda på att han kommit in på högskolan på Gotland, så det var bråda dagar att fixa lägenhet och grejer. Det passade så bra så att vi kunde stuva hans pick och pack i takboxen då Katarina/Zoe, Sanna/Peppar och jag/Ella drog över för en tjej/hundhelg i Visby. Underbara dagar med fint väder, utställning, utflykter och mat/vin. I slutet av augusti tog Martin sin väska och lämnade resten av familjen bakom sig. Underbara, fina son har nu tagit sig ut i "världen" och blivit vuxen. Vad snabbt det gått.

Men det dröjde inte länge förrens jag, Mats och Johan drog över till Visby för att hälsa på. Vi bodde i Martins studentrum allihop mitt inne i Visby och fixade och donade lite så det skulle bli hemtrevligt.  I september  ligger ju vår härliga Grännaträff, som Johan och jag var "generaler" för 2011 igen. Underbart väder, mycket glada människor och härliga hundar. Tror vi slutade räkna hundarna när vi var uppe i 101 hundar innan vi tappade räkningen. De flesta verkade nöjda och glada så då var vi också det, fast det var en otroligt trött Susanne som gick och la sig på lördagkvällen. I Gränna hade vi också Lydnads och Rally KM självklart ställde vi upp i båda grenarna. Lydnaden var redan på fredagkväll när vi kom ner. Jag hade en hund som måste ha svalt 100 duracellbatterier. Så fort jag rörde mig hoppade och studsade hon. Så innan start fick jag bara stå helt stilla och titta rakt fram. Det var vår uppvärmning. Därefter fick hon hoppa över snöret in på planen. Mest stolt blev jag över Johans beröm :) eftersom jag vet att han är ärligheten själv mot mig och ett halvår tidigare "sågat mig vid knölarna" (det är inte riktigt sant men nästan ;) Vi slutade på första plats vilket var en stor överraskning då jag inte kände att vi på långa vägar var klara.  Efter Gränna följde jag upp lydnaden med en kurs för Anne Dahlin som brukshundsklubben arrangerade. Kul och lärorikt.

Oktober följde med belöningssystem som tema. Hann gå två kurser/clinics en för Eva Bodfält och en för Emma Willblad i samma ämne men väldigt olika. Ella var inte med på någon av dem men det passade mig att lyssna. Efter detta var det åter dax för Kungsör, denna gång i två dagar. Två helt fantastiska dagar. Vi fick återigen bo hemma hos Biggan i hennes fina hus. Hon skämde bort oss med massor av goda bakverk.

Hösten i novemer var fantastisk. Kantareller i massor så även jag kunde hitta dem. JAg snöade in ordentligt på träning. Tränade inomhus på Djurgymnasiet med träningsgänget, tränade på klubben, på promenaderna när jag lagade maten. Fantastisk gubbe jag har som står ut med mig ;)
Jag bestämde mig sent om sider och efteranmälde mig till vår första officiella lydnadsklass 3 tävling, vetskap att vi inte var färdiga men ville känna av tempen lite. Poängen uteblev, men jag gick hem nöjd i alla fall, då det kändes bättre än jag trodde det skulle göra :)

I december var det Thailand i sikte. Vi stack den 11 december och kom hem den 27. Ella fick bo hos Spongbergs med syrran Zita och vi fick njuta av att ÄNTLIGEN få 2 veckors sammanhängande semester.

Vilket år jag haft, med familj, vänner och mycket hunderi. Både gamla och nya vänner, fantastiska vänner, underbara vänner eller bara helt normala vänner. TACK alla för att ni gjort mitt år så innehållsrikt, speciellt tack till min underbara familj. 



Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Wow vad mycket du har hunnit med.Helt fantastiskt.Du är så duktig och känns väldigt disciplinerad .Önskar att jag var hälften så duktig.Men jag jobbar på det:)

Grattis till alla framgångar.Kram Petra

2012-01-14 @ 18:43:27
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Katarina med Zoë

Ja, vilket hundår vi haft. Och så glad jag är att din energi smittat av sig till mig. Intressant att se vad 2012 har gömt till oss... För egen del blir det ett annorlunda år. En känsla av "pausår", men samtidigt räknar jag med att det blir lite utdelning på förra årets träning. Så lite positiva resultat räknar jag allt med. Så mycket för paus... :-) KRAM

2012-01-14 @ 19:30:18
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Anna Nygårds

Oj vad du har varit med om härliga grejer. Och vad roligt att det finns de som orkar valsa runt på tangenterna så vi andra får vara med och dela dina upplevelser. I år hoppas jag att jag också ska vara mer delaktig i allt. Vi har fått en utmaning av Tuttan så nu är det hårdkörning som gäller. Hoppas vi ses snart. Jag drar till Sala på träffen. Ha det gött! Kram

2012-01-17 @ 10:56:52
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0