Kurseri

Så var det dax igen. Denna gång en kurs som arrangeras av min brukshundsklubb med Anne Dahlin. Jag har ju tränat för Lotta Linusson som ofta jobbar ihop med Anne annars bara hört talas om Anne av många av mina träningskompisar. Nu skulle vi ha en intensivkurs i 2 dagar, tisdag och torsdag. Vi började 14:00 och slutade 21:00. 6 timmar träning. På 6 personer.
Förutom lite snack fick vi 20 minuter åt gången att träna. Inte lätt att träna med knäppisen Ella just nu. När det var vår tur som var sist så hade jag bestämt att köra apportering och fria följet. Anne ville först se hur en vanlig apportering i lydnadsklass 2 såg ut. Ella utförde den helt ok förutom lite tugg. Vi bytte och körde en lydnadsklass 3 med en metallapport. Hastighet ut och in, men inte så snabbt gripande. Vi tittade på lite olika sätt att träna detta.  
  1. Att ha en figurant som har apporten mellan fötterna så att Ella får ta tag och dra loss den mellan fötterna
  2. Att backa med apporten mellan händerna så att Ella får jaga ikapp apporten.
  3. Konkurrens genom att hålla i halsbandet och sedan skicka
  4. När Ella kommer in med apporten påbörja ett fritt följ eller ett hopp över hinder eller annat innan belöning-
  5. Inte ta Apportbocken från Ella utan belöna henne på marken, detta motverkar tugg/rullningar i munnen på vägen in.

Enkla övningar som jag lätt kunde ta åt mig, vissa har vi redan någonstans i hjärnbanken men det gäller att plocka fram dem. Därefter var det då dax för fria följet. Anne tycker att Ella behöver mer stadga och gilla att vara vid min sida. Detta är lite fortsätttning på pallen, Att ha Ella stående vid min sida med stadga, genom att använda omvänt belönande. Belöna vid varje steg, inte sätta ihop fötterna (för att inte likna utgångsläge. Kräva mer och mer. Ella ska inte försöka "gissa vad jag vill" utan bara följa mig i sidled, framåt och cirklar. Anne tyckte hon chansade för mycket för att "göra mig till lags". JAg fick lov att ta upp detta två gånger en gång i tisdags och en gång i torsdags för att jag verkligen skulle få till ett bra träningssätt. När jag gjorde omvänt lockande på Ella för att få henne att stå helt stilla sedan gick upp på sidan av henne och fortsatte det omvända lockanderna så började det fungera lite. Jag har börjat träna in ett kommandot "ta" som belöningssignal som också betyder fortsätt med det du gör. ROligt med lite nyinlärning. Vi jobbade också med ordleken sitt, ligg, stå. Ella hade full koll näsa mot nos men fick problem med sittet när vi gick sida vid sida. Så här ska det tränas så vi får dull förståelse för alla tre orden. Anne använde åsitt i dumrutan ex.v. för att tydliggöra för sina hundar skillnaden tydligt.

Sedan var det någon annan i gruppen som ville jobba med fjärren. Där tyckte Anne att vi skulle leka leken "lås bakbenen" genom att i alla skiften jobba med att hunden jobbar ner tassar och klor i marken. Så vi buffade på hundens rumpa och försökte lyfta hundens tassar, detta gjorde hunden jättetung. På torsdagen jobbade jag med det också när vi jobbade med "ta" stadgekommandot. Kul att se hur tung och snabbt det fungerade på Ella :)

Alla i gruppen hade lite olika problem med det var jättekul att följa alla.

Efter middagen var det "påt igen" då ville jag att Anne skulle titta på vår inkallning och ge mig råd hur jag skulle göra med hand kontra röstkommando. Jag körde 2 inkallningar där handtecknet för stå blev markant bättre än röstkommandot. Däremot måste jag banta bort handtecknet lite så det blir i paritet med ett sagt kommando. Vi hann också titta lite på tugget på vittringspinnen och precis som jag hört Johan säga så gäller det att höja förväntan på Ella. Vi satte Ella ett antal meter bort la pinnen någon meter snett framför sedan gick jag iväg 10 meter la ner bollen bakom mig, gav Ella kommandot apport och när hon kom springande emot mig ett varsegod. Fungerade klockrent. Duktiga Ella :)

Eftersom vi inte hann träna något i mellan tillfällerna så kände jag mig lite rådlös idag. Första passet blev då fortsättning och förtydliganden runt stadgan, vilket var jättebra. VI hann också diskutera ligg till stå och lång kropp i fjärren. Där Anne gav förslaget att lägga en planka under hundens framben och belöna när hunden trampar bakåt och ställer sig med plankan framför sig.
Jag kunde se att poletten började falla ner gällande "ta" kommandot.
Vi började också träna in konskick. Detta gjorde vi genom att ställa upp något och shapa in att Ella sprang runt detta något som i mitt fall var en petflaska. Ella gillade leken och satsade förfullt :)
Sedan testade vi en ny belöningslek där vi använde orden Varsegod och ja.
Varsegod betyder gå efter externbelöningen , ja betyder ta denna belöning som jag har i handen. Att vänta på ordet är ju också en sorts stadgeövning. Ella satsade fullt och flög snabbt efter bollen jag hade i snöret i handen. Men förstod också varsegod (som är det vi oftast kör på externbelöningar) Anne använder oftast denna lek för att få till bra ställanden på inkallning utan för mycket sug bakåt.

Vi har haft mycket roligt och lärorikt. Men det är häftgt med 12 timmars träning på 2 dagar med en vilodag i mellan. Hoppas nu komma med på någon av Annes kurser. Nu måste här sovas

Kommentarer
Postat av: pia wennersten

Hej vad kul det låter. Själv har jag börjat med tävlingslydnad för Lena Corneliusson. Jättekul vi får se vad det bär hän. Men meningen är ju att det skall bli tävling sedan framemot vintern. Thea mår bra av att jobba mycket med sitt vilda lilla huvud, och jag känner att det funkar mycket bättre mellan oss. Idag skall jag och Helena lägga spår till Evita,Thea o Rosa som vi skall ta imorgon bitti. Jag har bokat stuga till Gränna nästa år så då hoppas jag det blir av.

kram Pia,Evita o Thea

2011-09-09 @ 11:45:45
Postat av: Sanna

Låter som ni hann med mycket. Men jag tror jag fattar lite långsamt, så jag behöver nog en muntlig genomgång med visning av hund också =)

2011-09-11 @ 21:20:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0