Belöningssystem, nya inneordet :)

Idag har jag återigen suttit på "skolbänken" på brukshundsklubben, ämnet var återigen belöningssystem men denna gång med Emma Willblad, en hejare på freestyle med hunden Zesar för några år sedan. Första gången jag är med som åhörare (förutom på clinic) men det passade bra eftersom jag inte var säker på om jag skulle ha möjlighet att gå kursen.

Det är alltid roligt att höra fler personer prata om samma område, helt klart är att det finns lika många människor som det finns träningstänk, så det gäller alltid att lyssna, analysera, fundera och sedan utarbeta sin egen träning.

Emma började prata om att vi ofta är väldigt otydliga med våra hundar, många ord för samma sak,  mycket gester och mimik samt kriterier för att få belöning. Genom att träna in ett belöningssystem kan man renodla mycket så att hunden under ett träningspass fick till 70 % inlärning och 30 % belöning istället för tvärt om.
Allt måste dock vara mycket tydligt för hunden, så den slipper tänka utan bara kan handla.

Emma delar in sitt belöningssystem i två delar LEK - MAT.
När vi tränar ex.v. lydnad delar vi in varje moment i många små bitar, genom att göra samma sak med belöningen så ser vi vad vi förväntar oss av hunden.
I en LEK belöning förväntar vi oss att

  • Visa leksaken
  • Få fokus/aktivitet
  • Kommendera/kasta ut
  • Hög fart
  • Snabbt gripande/intensitet
  • Fart in
  • Bjuda in mig i leken
  • Svara på kamp
  • Lägga tyngd bakåt
  • Släppa på kommando

Allt detta förväntar vi oss att hunden ska förstå på ett möjligen två kommandon, oftast utan inlärning/träning. Då är det inte konstigt att hunden får jobba mycket med hjärnan även under belöningsritualen inte bara i inlärningen av det man vill belöna. Därför behövs Belöningssystem..
Emmas belöningssystem består av ett flertal kommandon som också är olika beroende på vilken belöning hunden ska förvänta sig. Vid lekbelöningar använder Emma

JAPP efter att ha lagt ut en leksak på distans som hunden ska springa ut till. (Emma har även kommando när hon lägger ut saken vilket är LÄMNA)

TA Leksaken finns hos mig, hunden ska aldrig tveka även om den inte ser en belöning ska den in och leta rätt på den. ex.v. en boll i rep där repet är fäst i byxlinningen.

HOPP&LEK Stanna där du är och mer info om leksak kommer strax, ex.v. kastas (vilket löser upp kommandot) eller att jag som förare går ut till hunden och leker. (Detta kommando tyckte jag var väldigt långsökt och på fråga hade hon valt det för att det aldrig kommer upp som naturligt att säga i andra sammanhang än där hon verkligen vill ha det).

Vid matbelöningar använder Emma

VARSÅGOD vid distansbelöning och HOPP&LEK vid belöning på stället (samma som ovan vid leksak)

Hunden ska kunna skifta mellan exempelvis JAPP och TA, exempelvis som en förberedelse till apportträningen, där Emma menar på att om hunden klarar av att jobba mellan två leksaker så är steget inte långt att kunna göra likadant mellan en apport och en leksak, där själva gripandeträningen då "speedas" upp med 10 gripanden på 1 minut. Emma poängterar dock noga att man ska inte lägga in belöningssystemet före det är helt inlärt för då får man in mycket brus i hundens inlärning av momenten.

TACK/SLUTORD berörde hon också men var inte lika noga med det som Eva varit dagarna innan.

När det gäller matbelöningarna var det viktigaste att koppla ihop sinnesstämningen minst lika mycket som själva utförandet av inlärningen. Här gällde det att få till

  • Svansvift
  • Öronen framåt
  • Hög aktivitet

Emma pratar mycket om att aktiviteten ska kunna vara hög fast kroppen är lugn, exempelvis i platsliggning, fjärren eller andra moment. Emma ger aldrig en godis slentrianmässigt. Även om hunden presterat bra för en belöning måste hundens attityd vara rätt för att godisen ska åka in i hundens mun. Detta gillade jag och en pollett föll ner i mitt huvud. Hur lätt är det inte att belöna fel attityd för att man tycker hunden utför det man bad om på ett tillräckligt bra sätt. Men i kriteriet måste ääven öron/svans/attityd in. Exempelvis genom att leka med gobiten tills attityden/öron/svans är rätt eller kasta/jaga lek med godiset. Jag tror jag i ren tur lyckats ganska bra här utan att kunna sätta ord på det hela och där jag inte lyckats har vi problemen :)

Emmas liknelse var att hunden var som en kamera, den tar en bild precis i det ögonblicket belöningen delas ut. En snapshop som förutom min mimik, kroppshållning och omgivningen även innehåller sinnesstämningen som hunden har i den sekunden.  Spännande.
Detta knöt hon sedan ihop med tävlingskroppsspråket. Oftast ger vi belöningssignal samtidigt som vi uttrycker med mimik och kroppsspråk något helt annat än tävling. Emma menade på att ange belöningssignal i tävlingspose för att sekunden efter leverera belöningen. Så blir steget inte så långt till tävling såsmåningom.

Vi hade 6 deltagande ekipage och det jag tog med mig från deras olika genomgångar är följande.

  • Ge aldrig hunden chans att göra något förutom det du vill att den ska göra. Har hunden lätt för ärevarv, nos eller leka själv, ha koppel på hunden.
  • Backa ifrån hunden och låt den följa efter dig (näsa mot nos) börjar den nosa, stanna eller annat fortsätt gå den kommer efter, den har ju koppel på sig. Gå aldrig emot eller stanna.
  • När hunden söker kontakt eller ber om att få leka på ett sätt du gillar, ta fram leksaken (gärna grej på snöre)
  • När hunden greppar, lek LITE sedan låt hunden vinna.
  • Fortsätt din vandring bakåt, om hunden släpper leksaken, kör konkurrens om saken, men du ska alltid vinna, göm på nytt leksaken bakom kroppen och vid rätt beteende ta fram och lek på nytt.
  • Om hunden försöker passera dig med leksaken vänd om, detta är början till ärevarvstänket.
  • Om hunden gör omtag, var snabb och vinn leksaken, då lär sig hunden att hålla hårt (bra i apporteringen framöver)
  • Om hunden kommer tillbaka ta tag i leksaken lek lite men låt hunden vinna den ganska direkt igen. Håll på tills du vill sluta, stanna och bjud på en utbytesgodbit.
  • När hunden verkligen bjuder upp till lek försvåra denna lek genom att höja upp händerna så den får jobba mer för att slänga upp leksaken för mer lek, vrid dig och gå ifrån hunden så den får jobba för din uppmärksamhet (titta inte på hunden i dessa lägen)

När ovan fungerar är det dax att lägga in de olika kommandorna för leken.
vi började med TA.

  • När hunden sitter är det dax att starta leken
  • Då tar jag fram leksaken bakom ryggen och håller den rak ut (självklart på min vänstra sida, då jag vill ha hjälp av denna träning vid ingångar.)
  • När hundentar kontakt med mig  genom att titta på mig, kommenderar jag ta
  • Hunden flygger förhoppningsvis fram och greppar leksaken
  • Tänk på att släppa leksaken direkt när tänderna tar tag i saken (för att inte skada hundens nacke men många ryck samt att inte få en hund som saktar in)
  • Hunden ska sedan söka upp mig, jag vandrar bakåt och leker som ovan beskrivet några gånger innan vi börjar om.

Sedan tränade vi på LÄMNA och JAPP

Vi lägger in kommandot LÄMNA så fort vi lägger ut saken (har hunden i kopplet för att den ALDRIG ska kunna tjuva den). I början kommer hunden troligen vara riktad mot saken men när den vänder upp och tittar på mig så ger jag kommandot JAPP. När detta fungerar kräver jag att hunden kan sitta med ryggen mot saken och titta på mig. Gå med löst hängande koppel ifrån grejen med ögonkontakt med mig, genomföra lättare redan inlärda grejer (sitt, ligg, stå eller annat) innan den får sin belöningssignal.

Andra saker att fundera på.

  • Ha koll på aktivitetsnivån även åt andra hållet, en stressad hund går inte att träna speciellt bra.
  • Hunden ska be om att få leka du ska INTE be hunden leka med dig.
  • Om hunden är ointresserad får den inte vara på planen inte heller vid min vänstrasida, gå och bind upp den och ta inte ut henne förrens intresset/aktiviteten är rätt.

Att införa belöningssystem är en hel del träning men när man är klar blir momentinlärning mycket enklare för hund och förare för det är aldrig någon tvekan. Nu ska jag fundera och analysera Evas och Emmas tänk. för att se vad jag vill, kan och ska ta åt mig.

Efter denna åskådarinsats ropade Ninni (domaren med Ellas syrra Elsa) på mig och bad mig agera tävlingsekipage för 2 tjejer som går tävlingsledarutbildning. Så vi fick två hela fria följ enligt lk3. Kändes ouppvärmt och ringrostigt, men ack så nyttigt :) Ella var glad men tyckte jag var snål med belöningarna. Vilken härlig dag.



Kommentarer
Postat av: pia wennersten

Hej ! Ser att du haft en aktiv vecka. spg Emma och Zesar på My Dog för några år sedan.Lever han fortfarande? Vet att han inte var pur ung då, men jätte duktig. Själva var vi på spår helg igår med 13 st andra hundar. Rosa,Evita o Thea var minst av alla.Det var bara en massa schäfrar,boxrar och riesensnauser som var där. Jag vill påstå att våra vovvar var dom mest lugna och sansade där. Härligt att känna så.Idag har vi varit ute i svampskogen och plockat säkert 20 liter kantareller.

kram



2011-10-16 @ 20:37:34
Postat av: Anna Nygårds

Tack Susanne för att du är så duktig att få ner allt du hör på pränt så vi andra kan ta till oss. Det här var precis vad vi behövde se så nu skriver jag ut det här inlägget. Emmas belönings system kändes helt rätt för mig. Tack igen och ha det sååå trevligt i Kungsör. Är med er i tanken hela helgen.

/ Kram Anna

2011-10-18 @ 10:21:02
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0