Hund och barnfri helg

Helgen som har gått har varit helt underbar och har tillbringats i Istanbul med min underbara make. Det är över 15 år sedan vi gjorde en resa på tu man hand, så ni kanske förstår att den var efterlängtad.

Jag märker att Ella givit mig en bättre kondis för vi var ute och gick hela lördagen från klockan 10 på förmiddagen till kl 20:00 med tre vätske och matkontroller. Maken suckade och stönade lite över att jag inte ville ta taxi men varför när fötterna bär en dit man vill ;)

Istanbul hade mycket att erbjuda så 2 hela dagar är egentligen lite lite men då har man ju fler saker att se på när man åker dit nsta gång, för det gav mersmak. Men nästa gång blir det ett annat hotel (inte så nära tågspåren = bra väckarklocka) och några fler dagar. 


Mysigast på hela resan var i allafall en restaurangs takterass som vi snubblade över, helt ensamma med härlig utsikt, solen som gassade, mysig romantisk musik i högtalarna och helt ensamma. Vi satt i 2 timmar och bara njöt. det är härligt att få vara ensamma och höra vad man tänker ibland.

Men visst längtar man sedan hem till barn och hund, så det var skönt att komma hem igen. Ella blev överlycklig och det sken även igenom på 11 åringen men de två äldre barnen hade nog tyckt det varit skönt med några fler dagar med FF.

Lite träning har jag hunnit med. Dagen innan vi åkte ansvarade jag för träningsgruppens träningstävling. Vi har bestämt att köra en sådan varannan vecka, dagen innan meddelas plats och de som ska delta anmäler sig och berättar vad de ska köra så att "tävlingsledaren" kan förbereda. Alla utgår från sin nivå så vi övade på allt från att gå in på plan till hela lydnadsprogram. Själv hade jag bestämt att jag ville köra en budföring, linförighet korta sträckor utan halter. D.v.s. höger, vänster helt om marsch och avsluta med ett hopp över hinder ala lk2/appell. Budföringen var lite kortare än den är på tävling. Ella sprang ut fint men gav till ett skall precis innan hon satte sig ner hos mottagaren. Sedan satt hon stilla och efter 2 godbitar (mottagaren hade 4) så drog hon innan kommando till mig. MER TRÄNING BEHÖVS.......

Att jag bestämde mig för att köra en "enkel"  linförighet utan halter berodde på att förra gången gick det mesta ok förutom just halterna där vi fick sega halter. Jag har inte gjort något åt det på 2 veckor och tänkte därför att jag ville ha koll på de andra bitarna jag titigare haft problem med, position. Enligt tävlingsledare och publik så var positionen bra. Men jag tror mig veta att det finns lite mer att ta av det. Låt oss se i Kungsör hur "domen" låter.
Hoppet ut gick jättebra men sedan försvann Ella, En liten fläck på översta plankan luktade bara gudomligt. Så det tog ett tag innan Ella slppte den. Efteråt blev jag arg på mig själv att jag inte klev iväg. Något jag måste träna mycket mer på, att avbryta möjlighet till belöning vid beteenden jag inte vill ha snabbare (läs tydligare).

Jag har också tränat mycket på stå/ligg och ligg/stå. Stå/ligg går oftast jättebra medans jag har svårt med timingen och placering på ligg/stå. Ofta flyttar en liten baktass på sig så det blir tokigt. Dock tycker jag det blir bättre och bättre, så jag misströstar inte på något sätt. Få se om jag kan ladda ur filmen jag tagit på just dessa delmoment, så ni kan få se.

Jag har också börjat träna fot med störning. Inga svåra övningar men ack så viktiga. I ena fallet så sitter Ella bara bredvid mig med fokus på mig, medans en av mina träningskamrater agerar störning. Börjar på så stort avstånd så att Ella klarar retningen och sedan närmare och närmare, mer och mer, snabbare och snabbare. Här finns hur mycket som helst att göra och jag tror att vi alla tre tycker denna övening är rolig (Ella, jag och den som försöker störa) När jag är klar vill jag kunna gå ett helt fritt följ med tät störning. Jag har ju min målbild klar efter att jag och Ella agerade störning till Tova och Johan förra gången i Kungsör. Johan med Tova fotgående, jag axel mot axel med Johan (Tova i mellan) och ganska snart slöt Ella upp för hon kunde inte vänta vid sidan (aj på mig och min hund, men störningen blev ju bra) Johan kommenderar vänster om och vi vänder upp allihopa osv. Imponerande vad Tova klarade av, det är min målbild. Om 2 år kanske om jag tränar tillräckligt mycket och noggrannt, kanske.

Ett annat sätt att träna störning under fria följet (som är vårt största hinder) gör jag genom att placera ut en extern belöning (godisskål) och så kör vi. Först fokus på mig vid sidan, sedan mer och mer fokus under gång. Än så länge är skålen framför och bakom oss, tror att det är lite enklare sedan ska den vara på sidan av oss och ella ska klara mer och mer. Detta kör vi just nu i hallen hemma och dett fungerar över förväntan. Ella fattade snabbt att snabbaste vägen till godiset var att fokusera på mig. Precis det jag vill.







 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0