Träning, träning, träning

Idag har jag realiserat mina planer jag gjorde igår. I morse gjorde jag 3 inkallningar med ställande med en externbelöning bakom Ella. Samma snygga stopp hon i vanliga fall gör 2-3 meter ifrån mig kunde hon nu göra 5-7 meter ifrån. Härligt kanske en väg framåt. Sedan bokade jag tid med Åsa och Zelma och körde en timme på Djurgymnasiet. Vi körde igenom hela programmet och började med platsliggning 3 minuter där jag och Åsa gömde oss. Nöjd kunde jag gå tillbaka till Ella efter 3 minuter och sätta henne upp :) Det kändes underbart skönt, för jag är lite orolig för detta moment. Därefter kommenderade vi varandra i fria följet, körde ett läggande under gång och fortsatte programmet igenom. Ella fixade 2 av 3 rutor, hon håller sig fortfarande för nära framkanten på rutan, men jag är inte orolig för detta (Ännu). Jag fick ge dubbelkommando på inkallningen, externbelöningen låg för nära Ella så den hade väldigt stark draagningskraft. Men ställandet blev bra och även en hel inkallning med ställande fungerade ok. Apporten fungerade att ta både vår egen och Åsas men avsluten är inget vi kan vara nöjda med. Ella är inte trygg eller bekväm i den situationen. andra kastet sprang jag ifrån Ella när hon tagit upp apporten och ställde mig med ryggen emot, då blev det mycket bättre. Kanske jag ska köra avlämning framifrån istället, tål att funderar på. Hopp inga problem men fjärren började segt men blev sedan "som vanligt"

Vi hann att köpa en boll med "katapult" som var det andra jag planerat för dagen. Den ÄÄÄÄLLLSKAR Ella. Så fort jag plockade fram den hoppar hon som en guttaperka upp och ner höga "Pelle" hopp. Sedan gjorde hon alla saker hon vet jag vill ha för att kasta iväg bollen. Inkallningarna med ställande gick perfekt, många meter bort och snabba. Nu kör vi så i morgon både på rutan och på inkallningen för att sedan hitta på något sätt för att minska hjälperna, en lång "arm" måste ju räknas som stor hjälp. Men inte ens detta är jag orolig för, bara vi får till snygga ståenden på avstånd, så löser sig resten.
Träningen avslutades för en liten stund sedan då vi körde några hoppstå, nu fick jag till att Ella hoppar när jag backar. Nos mot näsa, Jag la targeten i mellan occ och backade över den och se Ella stannade och hoppade på targeten, underbar hund.
Nu sitter en mycket nöjd matte och sammanfattar dagens olika övningar med ett leende på läpparna.
Sedan är det inte säkert att det håller eller räcker till Rättvik men funkar det inte där så kommer det funka senare, eller hur.


Kommentarer
Postat av: Louise

Det är alltid lika kul att läsa om dina träningspass och den här gången var ni ju också i extra fint sällskap! Puss, mamma Zelma - med hälsning från Dicho! Det låter som ni börjar komma i god form inför febr. tävlingen och visst låter det lockande, men tyvärr så kan vi inte vara med. Däremot hoppas jag att kunna komma till Kungsör i april - det skulle vara toppenkul! Lycka till med träningen och den kommande tävlingshelgen! Vi håller allt som hållas kan! /Louise, Isa o Dicho

2011-01-06 @ 14:30:18
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Lisa & Cesar

Man blir inspererad att börja med lydnad när man läser din blogg. Så nu har jag anmält Cesar till en lydnad 1 kurs. Lycka till i Rättvik!

2011-01-07 @ 00:28:00
Postat av: Susanne och Ella

Lisa, vad glad jag blir och jag är säker på att både Ninni och Jenny känner likadant :-) Våra Perrosar är så himla duktiga och det är jättekul att träna, oavsett vad. Du får gärna höra av dig om du vill träna någon gång, vi bor ju inte så himla långt ifrån varandra :-)

KAnske vi ses på Perropromenaden denna gång den 30 januari på Gärdet.

Tack, vi ska göra så gott vi kan i Rättvik.



Susanne och Ella

2011-01-07 @ 00:54:42
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0