En utedag

Även idag blev det sovmorgon, men väl vaken bestämde jag mig för att göra ett nytt försök nere vid ridskolan, kan man ha tur två gånger i rad. Nej, det kunde man inte, men det betyder inte att man inte kan träna i alla fall. Först tog jag fram en kopp the och lite hundgodis och satte mig på läktaren och tittade på ridlektionen. Ella har nu fattat att ridhus betyder träning så hon började med att erbjuda olika beteenden, ligg, sitt, backa osv.
Hon fick bara belöningar för ligg och ligg kvar. Speciellt om och när hästarna eller människor runt omkring gjorde för Ella konstiga ljud. Hon låg snällt kvar i liggande. efter ca 10 minuter tröttnade jag och tänkte att vi skulle ta en promenad till i omgivningarna. Vi tog en nyskottad väg som  efter ett tag delade sig jag valde en uppplogad stig som gick mellan ridhusets tre stora hagar. I hagarna gick alla ridskolans stora hästar de är ganska många, ganska ystra och framförallt ganksa nyfikna. Ella gillar hästbajs men inte hästar, speciellt inte nyfikna ena som kommer närmare och närmare med sina stora huvuden (läs ögon)
Efter att ha fått några klick för att bara titta på hästarna var hon dock redo att börja träna, så hon hoppar fint in i fotposition. Sedan kör vi lite linförighet (för jag litar inte fullt på henne i denna miljö, det kan bli skall och eller spring i benen beroende på vad som händer).

Jag hade kvällen innan fått en länk skickad till mig från Johan på fotgående med fokus på människan. Filmen finns på youtube och har lagts in av klickerklok. Tjejen på filmen har gjort samma val gällande vilken fot hon ska gå först med osv som jag, men hon var riktigt proffsig :-) Så jag fick mycket inspiration och efter att ha klickat bild för bild och fram och tillbaka på filmen, tror jag att jag hade fått koll på hur hon gjorde helomvändningar så de såg naturliga ut. Så det var där fokus låg för denna träning. Många hästar hade vi som publik, men dessa två var riktigt framfusiga och busiga


De skuttade runt och följde efter oss när vi gick, De såg ut som de aldrig sett en hund förut.


Som ni ser fanns det en hel del publik, både 2 och 4 benta. Dessutom var det en man och kvinna som gick med en Border Collie på andra sidan hagen, där hunden skällde ihärdigt och både kvinnan och mannen högljutt talade om för hunden att den inte behövde vara rädd för de stora hästarna, tror ni det hjälpte. 

Ella klarade de flesta störningar jättebra förutom när hästarna gick fram till henne och fnös ut luft genom näsborrarna och jag gått 5 meter bort för att ta ett kort på henne, då måste hon bara vända på huvudet och kolla in monstrerna.


Men hon satt kvar och började inte skälla på dem, så jag är jättenöjd.

Därefter åkte vi hem för att äta frukost. Vid frukostbordet bestämms det att Ella ska följa med husse på en skidtur medans jag handlar. Så det var bara att hoppa in i bilen och åka iväg till skogen. Skidturen togs rakt genom skogen och avslutades där alla skidspår går i fridluftsreservatet. Mats hade "gjort" dessa spåren dagen innan annars var det ingen som rört sig i dessa områden. Ella sprang bakom husse i skidspåren hela vägen och de mötte bara en människa som även han blev mycket förvånad då han trodde han var ensam i skogen.
Jag mötte sedan upp dem på andra sidan efter att jag handlat.


Långt där borta ser man dem, enligt Mats hade Ella fått upp farten ännu mer och passerat honom, han trodde hon fått vittring på mig och så här såg det ut när hon väl såg mig :-)


Full fart framåt , där jag stod, stod också ett helt gäng med skidåkare som romantiskt titta på när Ella kom i full fart. De tyckte det såg helmysigt ut att ha en hund med på skidturen och de kunde inte gå miste om glädjen hos Ella både innan och efter hon fick syn på mig. Husse tyckte också det var jättemysigt att ha med Ella i skogen så nu hoppas jag det blir skidåkningsträning för Ella så att hon får upp kondisen efter höstens skada så hon är "fit for fight" tills vi ska upp till Säffsen på sportlovet. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

God fortsättning önskar vi er . Vilken härlig dag ni har haft. Det där med hästbajs och hästar känns igen.Det första är gott det andra kan man jaga.Personligen vågar jag inte släppa Merci lös vid hästhagarna.Behöver ha något bättre inkallning på henne först. Ha det så bra Kramar Petra

2011-01-02 @ 18:41:38
Postat av: Kickan

Hi hi vilken härlig bild på husse o Ella:)oj vad ni är flitiga och tränar va fina miljöer ni är oxå...

kanske ..ska prova att sätta Carizma lös bredvid hästarna på prommen "jag" skulle nog "behöva träna" mycke mera lydnad kan jag tro;)...Ha en trevlig helg allihopa kram Kickan

2011-01-06 @ 15:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0