Andra dagen i Rättvik

Nu har vi kommit hem. Avundas inte skåningarna som säkert får sitta i bilen i några timmar till.
Göteborgarna bröt upp tidigare och tävlade inte idag, tråkigt men ibland blir det så.

Lydnadsklass 1 kl 11:00 var när vi i hejarklacken skulle infinna oss på plats. Katarinas mål var idag att gå hela programmet och efter lite taktiksnack bestämde hon sig att avstå platsliggningen tills den satt.
Litta snuttan var så otrolig och Katarina var suverän, vilken cool matte och vilken otroligt härlig hund. De kommer bli farliga med tiden.
Soya och Monica gjorde en bra uppvisning och fick sitt första pris, så nu kan de klättra vidare.

Efter en paus var det dax för lydnadsklass två. Jag hade vid det här laget fått ner Ella så hon låg och sov uppe på läktaren på min fleecejacka. Tittar nervöst hur de ska lägga hundarna denna gång (det var två platsliggningar och vi skulle vara i den sista), Två perros (Bombi och Cocos) skulle ligga i första platsliggningen. Den här gången väljer de att lägga hundarna diagonalt efter planen vilket medförde att vi kunde gå rakt ut till en annan dörr. Underbart härligt, till skillnad mot dagen innan. Bombi och Cocos ligger helt ok genom de 3 minutrarna, själv tänker jag en härlig bild av Ella stilla liggande på planen medans jag andas in genom näsan och ut genom munen, klappandes Ella.

När det är vår tur att lägga hundarna går jag mycket lugnt ner till ingången och sedan ut på planen. Hittar min plats som näst sista hund. Lägger Ella ner och sedan säger till lite bestämt "stanna kvar". Passerar domare och tävlingsledare och innan jag går igenom dörren så tar jag ögonkontakt med Ella, ja hon ligger i 3 minuter och får en 10....

När det är 4 hundar kvar innan min tur börjar jag jobba upp Ella i rätt nivå. Börjar gå lite med henne för att värma upp lite. Vandrar bort till parkeringsplatsen, och kastar med bollkastaren några kast. Sedan kör vi 2 "halva" inkallningar fram till ställande och boll bakom Ella. Fungerar bra, gör sedan början på fria följet, som var mycket bra planerat idag. En raksträcka på 5 meter sedan direkt språng marsch. d.v.s. möjlighet att upprepa fotkommandot väldigt snabbt och få en alert hund. Även detta fungerar bra och Ella går precis som jag vill.
Avslutar uppvärmningen med lite läggande under gång och fjärren, sedan stegförflyttningar tills vi ska in på plan.

In på plan fram till sågspånsfläcken, ekipage redo: japp, framåt marsch, språng marsch, marsch, helt om, vänster halt, marsch, hit var Ella med bra men sedan kommer en, höger om, jag kommer ihåg att jag tänker attans hon sackar, väntar mig att se hennes nos i ögonvrån men hör ett sus från publiken. Vänder på huvudet och ser Ellas rumpa, hon hade gjort vänster om och vandrat iväg mot en hästbajs. Shit.....
Snabbt rop på Ella blir otroligt förvånad för Ella kommer snabbt tillbaka och vi avslutar det fria följet med en höger om halt, marsch, vänster om, helt om halt. Slut på moment. Vilken pers.

Nästa moment läggande under gång, jag förbereder Ella och håller hennes fokus men är lite skärrad, vid kommenderingen tar jag i och Ella blir stående, nollar momentet. Går tillbaka till Ella och jobbar upp ny energi, Dagens uppgiftsmål ska klaras "totalfokus med Ella mellan momenten" kontrollen kommer tillbaka och vi kör järnet.



Platsliggning 10    Underbart, problemen under fredagen och lördagen befäste inte att hon går upp. Nu ska jag träna konstiga utgångar och gömma mig bakom plank, bilar, tält, stammar osv för framtiden.
Fria Följet 5 Varierande position, segt i helomvändning, släpper, nosar, avviker från föraren,dk Allt stämmer men nöjd fram tills hon viker av helt från min sida, kommer dock tillbaka och gör ett helt ok avslut.
Läggande 0 Stannar före kommando lägger sig inte Måste säkra mitt röstkommando
Inkallning med ställande 10   Härligt, fungerar bra med handtecken, så himla lycklig
Sändande med ställande (Rutan) 10   Så nöjd med Ellas attityd
Apportering 8,5 mycket lätt tugg, tvekar lite i gripandet, snett avslut Farlig placering av momentet, samma ställe som spårade ut i går med dundergott hästbajs, därför övertydlig innan moment och nagel i öga på Ella. Accepterar glatt de synpunkter domaren har. Apportering är och har varit vår största svaghet. Stolt över mig själv att jag protesterade när tävlingsledaren kom med den stora apporten och fick byta till den lite mindre.
Fritt hopp över hinder 9 Låter lite i hoppet Det hörde jag inget av, men innan hoppet skällde hon på tävlingsledaren. Men fick tillbaka kontrollen ganska direkt.
Fjärrdirigering 10 Strålande! Underbara hund, finna sättanden och lägganden rakt igenom
Helhetsintryck 9 Saknar kontakt mellan momenten, skäller på tävlingsledaren 9 poäng, underbart med de missöden vi hade, Jag anser att vi verkligen hade kontakt och full kontroll mellan momenten, och att det gav utdelning genom hela programmet. Men jag förstår precis vad han menar för jag jobbade stenhårt i konkurrens med hästbajs.

Totalt 169 poäng och det räcker till en andra placering.

Efter ompyssling och kvalitetsgos med världens bästa Ella går jag tillbaka till Perrogänget. Möts där av en glad Katarina som säger att jag fått ihop poäng för ett förstapris, kändes helt främmande, omtumlande och helt fantastiskt.

I dag gick alla ekipagen bättre än igår. totalt 3 ekipage fick förstapris Monica och Soya i lk1 och Jenny/Bombi och jag/Ella i lk2. Otroligt rolig är också att av 15 startande var det 2 perrosar på prispallen i lk2.

Vilken helg vi haft, vad trevliga underbara människor och hundar vi haft med oss. Vilken sammanhållning och glädje det är att få rå om alla denna helg. Tack så himla mycket och det här måste vi göra om, snart...

(ps, vår Perrotekniker har filmat alla tävlingsekipagen och jag hoppas snart även kunna analysera tävlingen som publik och se om jag gör samma analys efter det :-)

Kommentarer
Postat av: Mia & Sasha

Ååååå Susanne vad roligt! Ett stort GRATTIS till dig och härliga, fina Ella! Och vad kul att det blev så många perrosar på prispallarna. Jag är inte förvånad! Jag är så inspirerad av er att jag nu klickar mig genom promenaderna med Sasha och inser att jag tränar fritt följ, hit och fot. Allt på en gång!

2011-02-07 @ 08:26:41
URL: http://sashachokladnos.blogg.se/
Postat av: M. Joelsson

Heja SusElla! JÄTTEGRATTIS! Ni är så duktiga, att konkurera med hästbajs (el goda dofter) är tufft och ni fixade det. Ni verkar ha haft en toppenhelg allihop. Hade jättegärna velat vara med som support, men man får inte alltid som man vill.

Stora Grattis-kramar

från

Mia, Micke o Manne

2011-02-07 @ 11:56:49
Postat av: Carolin

Hej Susanne! Stort grattis till alla perroframgångar! Det fungerade ju bra även utan mattor ;)



Om du skickar ett mail till mig så skickar jag bilderna till dig!



// Carolin

2011-02-07 @ 14:26:05
URL: http://www.arrdiz.se
Postat av: Carolin

Skrev ett inlägg som försvann?! Märkligt...



Jag skulle bara gratulera till fina perroframgångar i helgen! Ni är ett härligt gäng som verkar ha en härlig sammanhållning!



Skicka ett mail till mig så skickar jag över bilderna till dig!



Å alla som känner sig lite "misslyckade" kan ju alltid skylla på att mattorna inte var utrullade :P



// Carolin

2011-02-07 @ 14:29:45
URL: http://www.arrdiz.se
Postat av: Maria Holmgren

SUPERGRATTIS



Va kul att så många perros var med och tävlade och att det gick så bra. // Maria

2011-02-07 @ 19:13:11
URL: http://www.vattenhundar.se
Postat av: Maria Holmgren

SUPERGRATTIS



Va kul att så många perros var med och tävlade och att det gick så bra. // Maria

2011-02-07 @ 19:14:04
URL: http://www.vattenhundar.se
Postat av: Kickan

Hipp hipp hurra va NI är bra:)jätte kul... kramar från Kickan o "söstra di"Carizma

2011-02-07 @ 21:09:35
URL: http://carizma.blogg.se/
Postat av: Fanta m flock

Yes! Där satt den!

Duktiga ni!

GRATTIS!

Kramar Annica o co

2011-02-08 @ 07:24:16
URL: http://www.nogg.se/fanta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0