Kameran ljuger aldrig

Att ha träningskompisar är guld värt, väl så sant. Men min träningsgrupp på klubben har semester och mina Perrovänner ät för långt bort. Då är det väldigt bra att ha webben och en kamera. Mobilen fungerar finfint, det gäller bara att vara lite fiffig. I förra inlägget redovisade jag lite runt hur kjag tränar fjärren och idag tänkte jag att jag skulle filma hur det ser ut.

Jag riggade mobilen och körde flera skiften med Ella. Att bara sätta på kameran gör att jag "skärper mig" fokuserar bättre osv. Det började med ett strålande ställande, men sedan fortsatte jag. Gjorde 3-4 skiften utan att belöna och skifterna blev slarvigare och slarvigare :(
Stängde av kameran och funderade. Det hade ju gått så bra inne med tröskeln. Nu hade jag flyttat ut för att "komma åt och filma bättre" Så hade jag satt ribban för högt.
Jag började med att backa och bara göra ett skifte, belöna och stå nära..
Lyckades väl med 30 % av skifterna. HM.....
Återvände till externbelöning bakom. Nu blev det mycket bättre  60-70% rätt.
Genom att titta på filmerna ser jag att de ställanden hon gör bra är riktigt bra. Annars har hon det där "steppandet" mest med vänster bakben. Sitt till stå samma frekvens på rätt. Från stå till sitt är rättfrekvensen sämre 40 - 50 procent så här måste mer grundträning till.
Tyvärr har makens Mac lämnats in så ni kan varken få se när det går dåligt eller bra, Men det som går bra får jag glädjas åt och sedan kämpa vidare. Idag kändes det nästan som om vi körde lite för många repetitioner. Får inte heller nöta sönder momentet så att svansen slutar vifta :)

tog fram min "bästa vän" bollkastaren och fck därigenom fram ett antal inkallningar med ställande och läggande, bra.  Hopp över hinder fungerar mycket bättre och jag har fått bort tjuvstarterna genom att belöna när jag kastat iväg apporten. Men detta är en avvägning eftersom jag vill ha Ella tänd så hon verkligen vill ha apporten. Det jag måste träna mycket mer på är om apporten hamnar snett, då är det lätt att Ella smiter förbi hindret på utvägen men hemvägen hoppar hon "alltid". Eftersom jag är urusel på att kasta ut apporten så kan man räkna med att den kommer snett. Så det ska tränas ordentligt.

Metallen går lite bättre, hon springer ut utan problem men hittar gärna på andra saker ute vid apporten än att ta den snabbt och springa tillbaka. Idag la hon sig snyggt bredvid apporten, tokfia.

Sättande under gång börjar lösa upp sg nu, har väl 80% rätt idag. Måste förlänga "framförandet" så att hon inte tjuvsätter sig och lära in rutinen med "sitt" kommandot innan vi startar ordentligt. Mängdträning och tydlighet när det går fel.
Rutans stärsta problem är att Ella springer klockrent in i rutan för att därefter kasta sig ner i kiggande. Funderar på om jag verkligen ska köra stå-ligg eller drämma till med ett ligg direkt.

Vittringen börjar ocså kännas bra. Tugget minskar om jag som Johan förklarade jobbar upp förväntan hos Ella genom att kasta en boll bakåt. Ella har dock svårt att släppa pinnen i favör för bollen. Men hon håller den mycket mer stilla.

Så alla ni träningsmänniskor ta fram och filma era träningar, bästa och ärligaste kritiken vi kan få är att titta på det själv. Både positivt och negativt.

Idag har jag dessutom badat med Ella, kunde inte motstå det varma sjöna vattnet i vår badsjö när vi kom dit. Hade varken badkläder eller handuk med men vi var helt ensamma, så vad sjutton. Underbart härligt var det och Ella var lycklig att simma omkring med sin matte :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0