Underbara dagar - Pass 8 - Niina - Fria Följet

Nu var det bara 15 minuter kvar i solen, både bildligt och verkligt. För det var underbart väder,
Sista passet kände jag att jag ville ha även Niinas tankar runt vårt fritt följ. Jag planerade och förberedde enligt det jag lärt mig dagen innan och började och avslutade med de nya rutinerna.
Jag gjorde 3 pass,
  • start, rakt fram 5 meter, vinkla vänster, avslut efter någon meter
  • start, rakt fram vinkla höger, avslutade efter några meter
  • start, rakt fram, helt om , halt.

Nu slutade jag och höll andan lite och väntade på vad Niina skulle säga......
"Vadå, attitydproblem, hon gick ju jättebra", Tror ni jag blev glad <3

Sedan fick jag ett 2 veckors projekt - "Jobba vänster"
90 grader vänster, 180 grader vänster men framförallt vänstervarv. Tillräckligt stor cirkel så att Ella hela tiden måste jobba med sin bakdel. Inga stora rörelser men lite, lite så att hon hittar rumpan.

NU VAR JAG NÖJD, så himla nöjd, helt underbart. Handfasta tips och träningsredskap som jag verkligen kan jobba vidare med själv. Det här kommer bli bra och jag kommer tillbaka upp till Alunda, till Kenth och Niina.
Två dagar jag varmt kan rekommenderar till alla.

I sista passet jobbade Susanne och Susanne med framåtsändandet, en litet häftigt moment som måste vara underbart att bemästra, det finns med i bruks högre. Måste be Ki och eller Monica visa mig hur det ser ut i verkligheten. Men om jag förstått det rätt ska hunden springa ut mot en grupp människor (4 st som står på rad) ca 15 meter innan människorna ska hunden sakta in till skritt och gå 12 meter före föraren i samma tempo som föraren genom människogruppen, efter det vet jag inte mer.
Men det tränades genom att få hunden att gå framför föraren i kopplets längd och när den gick rakt och fint klickade man och kastade en korvslant framför hunden och så fortsatte men. Det gällde att få hunden att gå rakt och i samma tempo hela tiden. Sedan skulle man jobba på att hunden skulle kunna starta utan kommando bara genom att känna att föraren var på väg att röra sig. Jag hoppas få detta förklarat för mig igen för jag var för trött för att ta in informationen. 

Annettes pass försökte jag verkligen memorera, det bästa är att de gjorde som Niina och Kenth skrivit i sin bok "sikta mot 10:an"

  • De gjorde en hög med pinnar ca 15 st, högen var för att hunden inte skulle frestas att ta en pinne istället för det godis de la runt högen. (pinnarna var orörda)
  • För varje gång spred de ut pinnarna mer och mer
  • När det gick la de godis mellan pinnarna
  • Efter ett antal repetitioner gnuggade de godis mot 1 pinne och la in den bland de andra
  • När hunden luktade på pinnen skulle hon belöningsmarkera och belöna.
  • Nu kunde man minska ner på gobitarna och flytta runt pinnen med godislukt, (dock skulle man hela tiden ha en godis i framkant)
  • När hunden blivit säker kunde man vänta ut den tills den lyfter upp pinnen med godislukt.
  • Så småningom även leverera pinnen
  • Så var det då dax att minska luktretningen tills den bara bestod av lukt från föraren.

Att man första bara skulle försöka få hunden att lukta/markera på pinnarn var för att få in en säkerhet att inte lyfta felaktig pinne av iver. Men lyfte hunden på rätt pinne skulle man inte banna den på något sätt.  
Frisbie hade lite svårt att släppa godiset och kolla in pinnarna, så då avbröt Niina och gjorde en uppletandeövning för att få Frisbie att få in pinnen i hjärnan. Frisbie fick titta medans Annette gick ut i djupt gräs och tryckte ner pinne så att den inte var alltför lätt för hunden att hitta. Detta gjorde Annette 2 gånger och Frisbie hämtade pinnen. Därefter gick de tillbaka till högen med pinnar och nu markerade Frisbie pinnen.

Tror inte jag har något mer att rapportera från våra två underbara dagar, Jättetack till mina träningskompisar Susanne och Kaizer, Susanne och Elton/Elvis och den som fixade kursen Annette med Frisbie.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0