Underbara dagar - Pass 3 - Kenth - Fjärren - "Noggranhet från början"

Mitt pass efter lunch hade jag bestämt mig för att jobba med fjärren, Nu kryper en annan Ella fram, denna typ av moment gillar hon skarpt till skillnad från Fria följ och Apportering. I Fjärren har jag börjat lära in Ligg/stå , Stå/Ligg, Sitt/stå och Stå/Sitt. Min första fråga var, Ella flyttar på ena baktassen hur mycket ska jag fokusera på att den ska vara stilla? eler, kommer stillheten av sig själv?
Svaret var. Vill du ha stilla fötter jobba på det NU.



Kenth kom med följande råd:

  • Jobba med att lägg in handtecken på backa, som jag sedan kan använda i fjärren. Gärna låga händer så att jag får in en "rygga" rörelse på hunden.
  • Gå gärna emot Ella lite i början också för att jobba med "rygga rörelsen" både i ligg och sitt (från stå)
  • Belöna genom att kasta belöningen bakom Ella, ganska nära. För att få tanken bakåt.
  • Börja med externbelöning bakom när rörelserna sitter.
  • Ella bjuder lätt på beteenderna, nu gäller det att bygga in stadga, Belöna stadga också.

Han förklarade också att de jobbar med att ha bakbenen stilla på sina hundar, men (om jag uppfattade det rätt) egentligen så ska man kunna dra en linje under hundens mage och så länge den är kvar på samma ställe så ska det inte göra något om fram eller bakben rör sig.
Kenth kommenterade också Ellas attitydsförändring mot förmiddagen, som var mycket tydlig. (tänk ändå om friaföljet var sist)

Annette jobbade med rutan i detta pass.


Annette har ju jobbat med en träbit som target i rutan och hade nu funderingar på hur hon skulle komma vidare. När hon visar upp hur det ser ut idag så vill Kenth jobba med farten ut till rutan. Han tycker att targeten kan finas kvar, men ser inte att Frisbie har ett sug ut i rutan. De provar att lägga ut boll/leksak, ingen skillnad. Då går Kenth och hämtar en matskål. Annette står och håller Frisbie lite, Kenth lägger i några godisbitar i skålen. Nu blev det annan fart på rottisen ;) Det var också intressant att se hur mycket synretningen gjorde. efter 2-3 gånger som Kenth synligt la ner några godisar, smög han ner godis i skålen. Annette skickar Frisbie till skålen och hunden viker av direkt mot Kenth för att få sin belöning. Genom detta påpekade Kenth att alla hjälper måste arbetas bort så snabbt som möjligt.

Däremot är det bra att jobba med hjälper som finns på planen. Exempelvis koner i rutan. Han besrev hur de haft "jättekoner" och VP-rör som markering. Som hängt på konorna så hunden nästan fick hoppa över rören. För att sedan minska ner retningen till normala koner. denna typ av hjälp/retning är oftast mycket bättre än att använda target exempelvis, för den finns inte alls kvar på tävling.

Fortfarande är detta mina tolkningar och tankar och ideér välkomnas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0