Lugna gatan

Jag kommer inte riktigt in i träningen. Men det är nog bara bra. Nu är det ju igen att börja på massor av småövningar för att träna in nya moment.

  •  Mest jobbar vi vidare med fria följet men nu med en helt annan attityd.
  • Sedan har jag delat upp rutan i 3 delar, där jag har börjat träna 2 av delarna. Bli bättre på att hitta mitten/lite bakom mitten på rutan. Hon har idag bra koll på rutan, men jag har inte varit tillräckligt konsekvent att belöna rätt placering i rutan utan det kan bli lite olika. Sedan har jag börjat träna på att ställa hene i rutan gå ifrån henne och kommendera ligg och börja gå emot henne. Klarar hon galant om jag inte går för fort fram (dvs gör för stora avstånd mellan mig och Ella innan jag kommenderar, för snabbt) 
  • Sättande under gång känns svårt men börjar bli bättre, hur svårt kan det vara
  • Apporteringsingångar, traglar vi vidare med, nu ska jag inte ha för bråttom.
  • Inkallning har jag börjat med ställandet längre bort från mig med kommando, det börjar sitta med externbelöning.
  • Platsliggning med hakan ner och inte ha "semester" måste jag börja joba hårdare med, går långsamt.
  • Fjärren, har jag stora problem med sitt till stå, man kan tro att Ella kan steppa, attans vad petit det är.

Ella bara älskar när vi plockar fram en pipboll, det blir en helt annan intensitet, så nu varvar jag godis och pipboll. Att leka med 2 pipbollar fungerar jättebra och hon gillar det.


Vi har underbara dagar denna vår. Alltid när dörren börjar stå öppen kommer en period då det blir skälligare än vanligt. Familjen får lite sura miner när det skälls förmycket härhemma, I år får hon därför inte vara ute på tomten utan att vi är med och då med långlina på. Vi kör skvallerträning, dvs kommer någoon på gatan så ska Ella skvallra på att de kommer. Inte genom att skälla utan genom att söka upp mig. Vi har nyligen börjat, men vi får se hur det utvecklas, framsteg synes redan, frågan är bara om jag orkar hela vägen.


Idag var hon och Johan ute och spelade innebandy på tomten, Ella älskar när hon får vara med ;)

Sedan har vi fått en ny familjemedlem i familjen. Kazzy, Marias lilla Toy pudel. 26 cm i mankhöjd, 1,5 år gammal.


Marias bästa kompis familj är uppfödare av pudel och Maria har ju länge velat ha en hund som är präglad bara på henne. Dealen vi har är bra ur allas synvinkel.
Maria vill ha egen hund, jag vill inte överta den om hon skulle tröttna, Uppfödaren har fått tillbaka Kazzy som var en fodertik. det börjar närma sig valpkull så det är ingen idé att skaffa nytt hem till Kazzy, samtidigt som Kazzy behöver få stimulans, träning och åta upp sig lite. Så Maria har nu KAzzy, när hon går i skolan , jobbar eller roar sig får den vara hos uppfödaren som bor några hundra meter bort från oss, annars följer den Maria i hälarna HELA TIDEN.


Snacka om prägling. HUnden är tränad av tidigare ägare på alla momenten i både lk1 och appell. Vi Spårade tillsammans för någon vecka sedan och Kazzy såg ut som om hon aldrig hade gjort annat.
En riktigt rolig hund som avgudar min dotter.
I veckan började Maria på praktik, på ett hunddagis, så nu åker KAzzy och Maria iväg på moped varje morgon .

Kazzy i en nyinköpt hundryggsäck, fungerar jättebra. Ibland är det bra med små hundar.

I kväll har vi gått årets första viltspår, Jag la ut det kl 9:00 i morse och tog det nu i mörkret kl 21:00
Jag såg inte mycket och var nöjd varje gång jag fick snitseln i huvudet, Ella var bra nöjd med att hitta slutet som var en korv denna gång. Spåret var naturligt rakt förutom 2 vinklar. I morgon ska jag försöka lägga ett nytt spår. Nästa helg är det läger i Klippan och jag har anmält mig till ett öppenklassspår, men vi är långt ifrån färdiga för det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0