Vaknat på fel sida eller......

Kanske bara en felaktig attityd. Idag har jag för första gången i mitt och Ellas liv tävlat i Appellklass spår. Hur det gick, tja själv är jag riktigt nöjd, efter omständigheterna.

Jag åkte dit med vetskapen att vi inte är riktigt redo. Men eftersom jag anmält och kommit med ville jag se hur långt det räckte. Kräftskiva igår, sov hemma hos mamma för att kunna låna bilen gjorde att sömnen inte riktigt blivit som den borde men 6:30 begav jag mig iväg. Spåren skulle läggas på klippta gräsmattor/öppna fält. Det hade regnat lite under natten och det blåste inte nämnvärt så förutsättningarna var riktigt bra. Jag fick startnummer 8 och vi la ut ett u spår. Hämtade Ella, la fint ut min lina och sedan väntade jag in domarna. Så fort domarna stiger ur märker jag att något är fel, inte på mig och inte på Ella men gissa var. Någon hade vaknat på fel sida eller hade ont någonstans, för inte kan det vara så att man i appellen har en så taskig jargong och det skulle vara roligt för en nervös förstagångsekipage.

Ella var otroligt duktig i spåret, så jag blev mycket positivt överraskad. Hon gick i spårkärnan i behagligt tempo (Micek du skulle varit nöjd med oss :-), plockade alla tre pinnar och kommer in med dem till mig så både jag och Ella är riktigt nöjda med vårt resultat. Men ena domaren var absolut inte nöjd med oss och anklagar mig för att fuska och frågasätter varför jag klippt min hund och att han aldrig skulle vilja ha en Perro. Allmänt tråkig attityd, Jag surnar till men säger med len röst att det vore bra om han berättar hur jag fuskat så jag kan lära mig till en annan gång. Den andra domaren försöker släta över och berättar att jag gick ut för nära Ella. JAg vvisste att det skulle vara minst 10 m mellan mig och Ella men jag gjorde som vid viltspår släppte på metrarna under de första 10 metrarna i spåret. Ok, det var ju tråkigt men något som enkelt kan fixas till till nästa gång. fick 8 p och 7,5 p från domarna.

Jag var bra arg på domaren så jag funderade starkt på att strunta i resten då det troligen skulle påverka Ella. Men efter lite urladdning i telefon med Sanna, bestämde jag mig åtminstone för att följa med till klubben.
På klubben blev det budföring sedan lunch.
Jag hade bestämt mig för att avstå budföringen men när jag gick för att berätta det för tävlingsledningen kom vi överens om att ge det ett försök och se det som träning.

Ella lämnar min sida och springer rakt mot mottagaren, men 3 meter ifrån henne tvärnitar Ella med båda tassarna på en rund sågspånsfläck, vänder upp mot mig sedan kommer hon i full fart mot mig och sätter sig fint vid min sida lycklig :-) Jag berömmer henne och får en utskällning till av domaren då han inte tyckte att Ella gjort det hon skulle. Gud vad trött jag blir på sådan här människor. Låt mig göra det som passar bäst för mig och min hund just där och då. Tips mottas gärna men efteråt.


Innan vi gick på lunch flög hunden som skulle ligga bredvid mig på platsliggningen på hunden bredvid när de lagt sig utanför plan. det slutade så illa att en person fick åka och sy i handen då hon satta ner handen för att putta undan sin hund och ett klagomål lämnades in mot hunden som skulle legat bredvid mig. Tur i oturen att det hände innan den riktiga platsliggning.

Platsliggningen gick bra och i själva programmet var jag mest nöjd och förvånad över framförgåendet som fungerade jättebra, hade jag läst reglerna och vetat att både jag och hunden skulle stanna så hade vi fått höga poäng där. Dessutom var jag överlycklig att hon gjorde en apportering värd massa poäng, Senaste veckorna har vi haft en riktig låsning gällande apportering. Felet idag var att jag inte hann kommendera, Men vilken attityd.

Mest besviken är jag över hoppet som annars är Ellas paradnummer, hon skällde och dessutom fick jag ge henne dubbelkommando för att hon skulle sätta sig. Men det borde vara ganska enkelt att reparera.

Så jag ser med tillförsikt fram emot några veckors träning och ett nytt försök på Hemmaklubben, Vi vet dock ännu itnte om vi kommer med. Så hoppas vi på 2 trevliga domare den gången och en mer genomarbetad Ella.

Idag drog vi ihop 187 poäng och fick Godkänt.


Kommentarer
Postat av: pia wennersten

Hej ! Vad tråkigt med en sådan domare. Starkt gjort att fortsätta. Du hade nog inte känt dig nöjd om du hade åkt hem. Hoppas Ella är bra från hältan.

Har du namnet på hemsidan på hon som gjprde skyltar och tavlor på perros. I eftermiddag har jag tänkt att gå ut och lägga spår till mina vovvar.Thea är lite överenergisk för tillfället så det kanske lugnar ned henne lite.

Hälsningar Pia,Evita o Thea

2010-09-12 @ 11:28:43
Postat av: Lena

Det var det värsta jag hört på länge! Men ni gjorde ju bra ifrån er ändå, tycker jag!

Pussa Ella från oss! Kramar Lena

2010-09-12 @ 23:56:32
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Monica Johansson

Vilken tråkig tillställning ni hamnade på! Det ska va kul o tävla, och domarna ska vara trevliga! Jag tycker att ni gjorde en bra tävling, lärorik för både dig och Ella. Hoppas på trevligare domare nästa gång, och lycka till då!

PS Bellas första appelltävling liknar faktiskt eran väldigt mycket!DS

2010-09-13 @ 00:20:24
URL: http://perro-bella.dinstudio.se
Postat av: Anna Nygårds

Starkt och forsätta tävlingen. Jag hade nog åkt hem och grinat ;-). Nästa gång tar ni det.Och den attityden på plan så. Skillnad från oss......vi måste jobba på mattes mentalitet och tävlingsnerver. Jag kände mig spyfärdig innan vi gick in på plan och vilken hund vill jobba med en sån matte? Vi kan väl fixa ett krullgäng till våra tävlingar här uppe i februari? Det vore väl nåt? / Anna

2010-09-13 @ 09:37:07
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0