Hur tänker jag nu.....

Jag är anmäld och har kommit med på hemmaklubbens appelltävling om en vecka. Har jag tränat mycket och effektivt, nej det kan man inte säga. Igår åkte jag till klubben på lunchen gick en härlig skogspromenad utmed Stockholms inlopp, underbar utsikt, tillsammans med en storpudel med matte. Efter ca 5 minuter kom de igång och lekte och hoppade i alla vattenpölar de kunde hitta, hade jätteroligt. Efter promenaden gick jag mot appellplanen för att träna lite, framförallt platsliggning. Då Ella sist vi tävlade varit lite orolig (läs ätit gräs och skjutit tillbaka benen så där jättetokigt) Pudelmatte hängde på då hon tävlar i LK1. På planen hittar vi en kursare till mig med sin schäfer (nu börjar vi närma oss pudelns kärna, om man i detta sammanhang kan säga så) samma schäfer som vid en av de sista träningstillfällerna på samma plan hoppat på Ella vid platsliggning.
Det visar sig att även hon är anmäld och kommit med på tävlingen nästa helg och att hon gärna ville träna platsliggning med oss. Jag ställer upp med pudeln på ena sidan av mig 5 meter bort och schäfern på andra sidan mig 10 m bort. Vi lägger hundarna och sedan börjar vi gå bort, jag två mattar till och en svart skugga, Ella.
Jag går tillbaka och lägger Ella på andra sidan pudeln då schäfern är orolig likväl som dess matte. Reser sig och går mot sin matte som nejar och låter. Ella lägger sig ner och jag lämnar men går inte iväg hela sträckan och pratar med Ella. Jag pratar med Schäferägaren som inte tror hon kommer bli uppflyttad och jag säger att hon behöver träna mycket mer platsliggning och känna sig säker på den. En sak om hunden reser på sig och/eller rör sig emot henne men att den absolut inte får gå åt sidorna. Kännde mig lite taskig för Ella tassade ju också efter mig, men det har inte hänt förut, det har hänt att hon satt sig upp.
Schäfermatten frågar mig vad jag tycker hon ska göra och jag säger att om hon inte är säker och ändå tror att hon inte får ihop poäng för uppflyttning bör hon avstå platsliggningen.

Idag var jag nere på klubben igen, lät Ella lägga sig på olika ställen med mig nära i koppel, nära, fast nos mot näsa, 5 meter bort, 10 meter bort och 20 meter bort. Berömde henne när hon låg stilla och tittade på mig men sa inget om hon började nosa runt. Efter ca 40 minuter var jag klar. Ella låg där platsliggningen troligen kommer vara (i 15 cm högt gräs) med hakan i backen jag på rätt avstånd och under 5 minuter.
I morgon åker vi ner igen då vi ska träna ihop med appellgruppen. Få se vad schäfermatten då säger och hur jag ska ställa mig till platsliggning då, under träningen.

Men nu till den stora frågan hur gör jag nästa vecka om hon kör platsliggning med sin schäfer?

1. Kör oavsett?
2. Kör bara om det är flera hundar mellan schäfern och Ella?
3. Avstår?

Snälla hjälp

Kommentarer
Postat av: Johan Liw

Hej.

Först tänker jag att schäferägaren ska avstå plats och träna den med hjälp av någon separat för att sedan vara med på övriga moment, tror det är bäst för deras utveckling och i min syn ett måste eftersom det kan förstöra för så många hundar men även hennes.

Jag hade tävlat men min strategi hade varit:

1.) Talat om rädslan för schäferägaren

2.) Tänker hon ändå lägga hunden på plats hade jag varit ärlig mot tävlingsledaren och sagt att det finns en schäfer som är ofärdig och kan gå mot andra hundar och sedan tala om att jag avstår pga det. Det kan tänkas att de tar kontakt med schäferägaren?

3.) Jag hade under alla omständigheter deltagit i de andra momenten.



P.s

Det är inte långt till vingåker;)

D.s



Kram och lycka till

2010-09-25 @ 19:47:36
URL: http://www.liwsperro.se
Postat av: Helene

Hej Susanne!

Det är inte lätt att förutse vad som händer på en tävling. Men när man vet att där är en hund som kan gå upp och fram till andra så hade jag inte chansat på att min hund skulle råka ut för något obehagligt som kan sätta djupa spår.Jag tycker så klart att den som har schäffern borde stå över när hon vet att det inte fungerar men tyvärr är det inte alla som gör det. Tycker att ni ska tävla även om ni behöver avstå platsen!

Lycka till!

Helene Ceasar o Cocos



2010-09-25 @ 22:09:40
Postat av: Monica Johansson

Hej!

Jag förstår din oro. Tycker att du fått ett gott råd av Johan. Vet inte hur många ni blir på tävlingen, men har du tur så kan det bli två platsliggningar, men då gäller ju att inte hamna i samma grupp som stökhunden. Tänk på att det kan ta flera år att reparera en förstörd platsliggning! Ta inga risker, är mitt råd!

2010-09-25 @ 22:10:42
URL: http://perro-bella.dinstudio.se
Postat av: Monica

PS

Och lycka till förstås!

DS

2010-09-25 @ 22:12:47
Postat av: Susanne och Ella

Tack för pepp och råd. Monica det är 10 startande, enl. regelboken får man lägga 10 hundar i en platsliggning. Men förhoppningsvis blir det 2 platsliggningar.

Johan, igår när jag träffade kvinnan rådde jag henne att avstå platsliggningen. Jag kommer troligen träffa henne i morgon igen i vår "träningsgrupp". Då kommer vi troligen träna platsliggning och jag får se hur jag hanterar det. Men jag håller med dig Helene OM något händer skulle det förutom att det faktiskt kan bli fysiska problem även bli psykiska med mycket träning för att bygga upp tryggheten igen. Så jag vill inte rikera något.

2010-09-25 @ 23:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0