Fortsättning följer.....

Jaha,
då är det söndag igen. En vecka kvar till tävling och vi ska ha en träff med dem som jag gick sök/spår kursen med. De har tidigare haft 2 sammankomster som jag missat men denna gång funkade det ärven för mig att delta. De har slagit ihop flera kursen till en träningsgrupp. Vilket lyft det har blivit. Nu var det flera roliga ekipage med, men lite samma driv och träningssätt som jag vill ha. Det klickade direkt, Av de 7 som var på träningen idag ska 4 tävla till helgen. Dagen till ära var det 2 schäfrar där, en ny bekanting och så den jag nämde i förra inlägget och som också finns med från tidigare. Dessutom för oss en ny golden och en ny Rottistik. Vi tränade igenom alla momenten. De flesta fungerade bra eller åtminstone ok. Förutom apporteringen där hon tjuvade IGEN och sedan tyckte apporten var äcklig, HM ännu mer träning......... De flesta hundarna hade problem med just den apporten och den var tuggad :-) Dock ingen bortförklaring, vi SKA igenom apporteringen :-)

Hur gick då platsliggningen.
Jag bestämde mig för att lägga Ella, dock med så många hundar mellan mig och schäfertiken jag är orolig för. Schäfrarna tog varsin ytterkant. Mellan mig och schäfer tiken var det ett hopphinder och 2 hundar (golden och sedan Rottisen) sedan schnauzern och till sist en schäferhanne.
När vi ska lämna hundarna avvaktar jag några sekunder för att kolla in Schäfertiken med matte, det såg lugnt ut så jag börjar lämna Ella. Hinner upp de andra förarna och vänder mig upp. Ella ligger tryggt, Då...... reser sig schäferhannen och springer självklart förbi schnauzern rakt på Ella. Schäfertikens matte går tillbaka till sin hund och instruktören får tag i Schäferhannen efter att Ella sagt åt honom, iof med svansen mellan benen men hon sa ifrån. Schäferhannen var helt klart vänligt inställd och ville leka, men ändå.

Vi lägger om och Ella lägger sig direkt och jag avvaktar igen att gå, går sedan ifrån och går tillbaka 2-3 gånger och berömmer och belönar. Ella verkar denna gång ha släppt incidenten direkt. Schäfertikens matte gick inte ifrån sin hund något mer. Lättad över att det gick så bra hör jag rottismatten fråga om schäfertikens platsliggning, brukar hon ligga kvar osv JIPPI, hon hade reagerat :-) Det blir en diskussion, schäfertikens matte hade inte tagit intryck av mitt tips om att inte göra platsliggning utan säger att hon tänker chansa, Vi har en diskussion om detta och nu hoppas jag det har gått in i hennes huvud så att hon avstår.  Annars är vi fler som kan påverka henne där och då.

Tack för pepp och förslag på hur jag ska hantera situationen nästa helg. I morgon åker jag ner till klubben och kör en platsliggning igen på klubbens jourtid :-)




Kommentarer
Postat av: Peppar

Hallå!!

Vad är det för styggingar som bråkar med MIN tjej?!

Ska jag komma och tukta alla schäfrar i Nacka va?

/Upprörd Peppar

2010-09-29 @ 19:41:22
Postat av: Petra

Hejja Susanne.

Kör på , och jag håller med Johan i förra inlägget.Det borde väl vara den/dom som har problem som ska avstå och fortsätta träna istället.

Kramar Petra

2010-09-30 @ 10:09:30
URL: http://nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0