Sluttävlat

Idag körde jag sista tävlingen för i år. Appell/Spår, Störst oro hade jag för två lydnadsmoment platsliggning och apportering. Som jag tjatat om i de senaste inläggen. Klockan 5 i morse var det upp och iväg. det var kallt och mörkt och jag fick skrapa frosten av rutan på bilen.
När jag väl kom fram till mötesplatsen var det helt magiskt. Solen var på väg upp och det låg slöjor av dimma. Fast det var ganska kallt i gympaskorna.



Vår oro för platsliggningen stillades ganska snart, Schäfer hanen hade ju tidigare meddelat att hon inte skulle köra det momentet och schäfertiken kom aldrig.

Spåret la vi ut i hästhage i skugga och frost. Jag fick som nummer 2 ett Z spår. Sedan stod vi på vägen bredvid tittade på solen som snart började värma och väntade de 45 minutrarna på domaren och att spåret skulle hunnit ligga till sig.

Domaren kom och första ekipage ut, 0 poäng fast det började bra. Sedan var det vi. Ella gick jättefint ut, gick över en stig, ringade lite men var snabbt på det igen, lite för "het" var hon inte samma fina tempo som förra gången. första pinnen kom hon tillbaka med och första vinkeln tog hon fint, andra pinnen sprang hon över och jag min nöt började bli nervös så jag höll inte igen tempot på henne. 2 vinkeln tar hon också fint, men snart går hon av spåret lyfter huvudet och sedan drar hon med mig bort från spåret.....
När hon kommer n bit på väg ser jag mina fotavtryck då hade hon fått vittring på där jag gick av spåret.
Bara en pinne och en 0, typiskt. Bara för att jag kände mig så säker på spåret. av oss 6 som spårade i dessa hästhagar var det 1 som fick 6,5 poäng och kommentaren att hon "styrt sin hund i vinkeln" Sedan var det de 4 sista ekipagen som klarade spåret.  Ska vi tävla så här sent bör vi alltså träna på att lägga spår i frost som sedan övergår till dagg innan det tas.

Åkte hem och tänkte strunta i resterande tävling, Men efter att ha sovit nästan en timme så tänkte jag att domarna, de andra tävlingsekipagen och tävlingsledningen var så himla trevliga så jag åkte ner för att delta och "utnyttja" möjligheten att träna under tävlingsmässiga former.

Känns nu bra att jag gjorde det, Hon låg som en vacker staty under platsliggningen, läggande under gång, inkallning  jättenöjd.
Framförgåendet fick jag av 1 domare 0 och den andra 6, den var inget bra så troligen stämmer 0:an.
Apporten, hon tjuva inte men jag gjorde dubbelkommando för att hon skulle ta apporten, men det såg inte domarna, Men det stod att hon tvekade.
Hoppet slog hon i på utvägen men satte sig fint och gjorde ett riktigt fint hopp på vägen tillbaka.

Budföringen har vi mycket kvar att träna på. Hon springer ut som om hon springer till en ruta, vänder upp mot mig och springer sedan tillbaka. Jag måste hitta okända och träna budföring med.

Poängen hade räckt till uppflyttning om vi bara fått 7 på spåret, visst är det typiskt.
Nå nu ska vi ta semester från tävlandet och kommer tillbaka till våren, viltspår är det jag tänkte göra nu.
Sedan får jag se vilka mål jag sätter upp för nästa år.











Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Fy vad tråkigt! Men men det är bara och bryta ihop och komma igen ;).Du är så duktig ock ambitiös så det där fixar ni galant. Hade ju förstås varit skönt och haft det gjort i höst så man kan ta lägre i vår/sommar. Vi kämpar med mattes motivation just nu. Var och tränade på klubben igår. gick skapligt. Nu kör vi.......MOT 2:AN / Anna & Rolex

2010-10-05 @ 10:45:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0