Så taggad

Ella haltar inte alls, men samtidigt vet jag att det är för tidigt att släppa henne lös i skogen eller tillsammans med andra hundar så vi fortsätter våra tråkiga koppelpromenader.  Men efter helgen är vi nu taggade till tänderna att få till ett fotgående. Jag har svårt att se själv så idag riggade jag upp kamera på stativ och filmade medan jag körde olika övningar. Lägger ut en liten snutt här. Mest för min egen del (så strunta i att titta på den om du inte är intresserad), hoppas ju kunna blicka tillbaka och se framsteg :-)
Ella tycker verkligen det är roligt att jobba, hon kommer snabbt på vad det är jag vill få henne att göra.
IDag började vi för första gången med backa övningar, efter att ha läst en artikel på Fanny Gotts sida klickerklok. Där hon menar på att det är en jättebra grundbult i lydnadsträningen, för fjärren, läggande och ställande men också för fotgåendet och då framför allt vinklar. Så nu tar jag och shapar in det :-) På filmen visas den 3 repetitionen vi kör (jag kör 8 belöningar per repetition som mest)


Sedan har vi kört klossen övningar, Ella älskar klossen. Min tanke med denna är att få till en bra position vid mitt ben, eftersom hon tenderar att gå för långt ifrån mig. (läs jag har slarvat med belöningsplaceringen)
Här tränas ju både ingångar och vänstersvängar, vilket på tävling är för vida.
Sist men inte minst har jag kört rena ingångar, t.o.m. första repetitionen med godis i handen och gjort "fiskekrok" för att verkligen få in Ella. Därefter vanliga inkallningar på 2 meters håll för att mot slutet av repetitionerna börja ta ett steg, sedan ett till.
Tycker mig redan se en skillnad, men nu ska här nötas.
Sedan gillar jag Eva Bodfälts artikel i ämnet och ska försöka fortsätta enligt hennes princip att hunden aktivt ska försöka hålla min vänstra sida, mer finns att läsa på hennes sida. Jag har ju en *Clinic att gå på (se fram emot) nästa vecka med henne. Hoppas jag då får se henne tillämpa det hon skriver om Så fortsättning följer i detta ämne.

*Clinic är som en föreläsning med max 50 deltagare, där publiken är åskådare och eva ska träna tre olka typer av hundar i just fotgående. En som precis ska börja träna fotgående, en som håller fel position och sist en som piper och gnäller under fotgåendet.

Kommentarer
Postat av: Monica Johansson

Vad duktiga ni är, Ella och du! Ser ju jättebra ut på filmen. Den ingången är jag avundsjuk på! Hoppas att Ella får vara frisk nu!

Monica

2010-11-17 @ 22:17:41
URL: http://perro-bella.dinstudio.se
Postat av: Monica Johansson

Vad duktiga ni är, Ella och du! Ser ju jättebra ut på filmen. Den ingången är jag avundsjuk på! Hoppas att Ella får vara frisk nu!

Monica

2010-11-17 @ 22:18:17
URL: http://perro-bella.dinstudio.se
Postat av: Nanna

Vad kul att se filmen..ni är superduktiga tycker jag!Vad trevligt ni verkar ha haft det i Kungsör..Synd att man inte är lydnadstorsk utan nybliven agility freak istället;)Visserligan KAN man vara både och såklart..men jag har inte den inspirationen på lydnaden..tyvärr!Adventskramar från Smedjebacken..PS vi kanske ses på Hundmässan..

2010-11-24 @ 19:43:07
URL: http://la-sirenitas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0