Hundpromenad och kursstart

Idag har det varit en hunddag (förutom att jag arbetat förstås). Vi började med att hänga med på hundpromenaden i skogen. Samling vid parkeringen klockan 8:20 lite fel tid för mig men idag funkade det. Idag var det inte alltför många hundar eller människor med. Jag tror det var runt 6-7 hundar ganska lagom. Jag tycker dessa promenader är intressanta. Människorna är jättetrevliga och hundarna leker jättebra ihop. De välkomnar hundar som sluter upp efter vägen och hoppar snällt upp på stenar eller går till kanten då det kommer andra människor förbi.

Här är tre av hundarna som vi ofta träffar. Ozzi, Pyre och Poppe som sitter på stenen.

Nu har även Ella förstått att det vankas godis på den här stenen :-)

Ella uppför sig exemplariskt och vill gärna vara med att leka efter en liten stund. Mest respekt har hon för en jämnårig tik


En vacker hund med blå ögon. Dock kank jag inte lära mig rasens namn. Ella är lite avvaktande och följer henne in i skogen på lite avstånd men vill gärna få kontakt med henne.


Gemensamma ämnet är givetvis hundar men denna dag diskuterades även hälsporrar, kastrering, Italien och Calvados. Nytt för mig var att denna gång så tog gänget en liten "hutt" Calvados vid en av stenarna vilket ingår i fredagsritualen, riktigt charmigt.


Fickpluntan och fina tennmuggar kom fram och kvinnor och man, ung som gammal tog sig en hutt.
Traditionen verkar ha införlivats i gruppen av en grekisk man som alltid går med på promenaderna.
Tänk att där står vi i samlad tropp, hundarna på stora stenen och vi och huttar. Gänget känns också igen av alla löpare, stavgångare och folk som tar sig en morgonpromenad. Alla kanske inte är så lyckliga i hundarna men många hejar och snackar lite.
Efter halva promenaden möter vi Nisse, alla hundar (förutom Ella) får full fart fram till Nisse för att få en daglig godis. Det visar sig att denna man kallas godismannen och alltid väntar in gänget för att få en social trevlig stund med människor och hundar. Dagens promenad gav mig solsken i hjärtat fast vädret var ganska ruggigt :-)
hem och jobba Ella ligger vid mina fötter och sover gott.

På eftermiddagen kommer jag på att min Traiball kurs ska börja i kväll. Snabb middag till familjen sedan iväg.
Ella är på som vanligt.

Vi får lära oss att i Traiball finns tre klasser. I första klass används 8 bollar som ligger som en pyramid, med 4 bollar i botten, därefter 3 för att avslutas med 1 på toppen. Själv står man "kättrad" vid en målstolpe och har en radie på ca 1 m att röra sig på. Hunden ska skickas ut förbi pyramiden och ställa sig vid toppen för att på kommando "putta" börja putta toppbollen förbi de andra 7 bollarna fram till föraren och målet. Föraren får hjälpa till att styra bollen i mål (när bollen kommit inom räckhåll för föraren). Hunden skickas ut igen för att valla in nästa boll, nu får man välja vilken boll man vill tills alla bollar har passerat målstolparna. Föraren får prata hur mycket den vill med hunden. Hur de två andra klasserna går till vet jag inte riktigt ännu men det kommer väl.

Viktiga saker att komma ihåg

  • Bara belöna arbete/vallning mot föraren.
  • Att bara belöna arbete med stängd mun (för att undvika att hunden biter i bollen)
  • Att få hunden att putta lågt/långt ner på bollen för att få bästa styrförmåga
  • Att när hunden fattat att den ska putta lägga in kommando
  • Därefter få hunden att vänta på kommando, sittande liggande eller stående
  • Att kasta belöningen bakom hunden så den vänder upp och går ifrån föraren, samtidigt som föraren backar lite för att få hunden att putta fler gånger för att komma fram till föraren.

Hit hade vi i läxa till nästa gång så att vi kommer vidare. Ella gillar det här skarpt. Första tre gångerna försökte hon dock ställa sig med frambenen på bollen. Liten arbetsskada då vi tränar "klossen" hemma just nu för att få ännu bättre bakdelskontroll inför ett nytt bättre fritt följ :-) Klossen är att Ella ska stå med frambenen på en låda och flytta bakbenen. JAg blir så taggad av att träna med Ella hon är helt fantastisk min hund. Från det jag hämta henne i bilen till det jag satte henne i bilen gick svansen konstant och hon försöker verkligen förstå och gör allt jag ber henne. Hon viftar snällt på svansen till alla hundar på kursen och uppför sig helt fantastiskt trots att vi borde vara nära löp just nu.

Ha en underbar helg ni som läser vår blogg :-)

 


Kommentarer
Postat av: Peppar

Skoj - kommer Ella bli världens första Treiball-champion? Det tror ialla fall matte och jag!

/Peppar

2010-05-07 @ 22:09:50
URL: http://peppar-perro.blogspot.com/
Postat av: Lena

Vad ni är flitiga! Det låter kul med treilball! Träna nu på med 2:an så ska vi göra detsamma!



Trevlig helg på er också!

Men hu vad kallt det är!



Kramar Lena

2010-05-08 @ 11:26:01
URL: http://bonitaochjag.se
Postat av: Pera Lufsen & Merci

Låter mycket trevligt med fredagspromenaderna.Buskul med treiball.Och så härligt när dom bara vill vara till lags,och själva tycker att det är toppen att jobba.

Ha det gott Kramar från örebro

2010-05-08 @ 17:28:28
URL: http://nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0