Min Ella

Ofta tar man saker alldeles för givet, man glömmer också saker man har fått jobba med tidigare som sedan fungerar hur bra som helst. Man behöver bli påmind ibland om att man faktiskt tagit många kliv framåt.

Tog en promenad med en unghundsägare. Hon har en urmysig hund men lite galen i att jaga de små fåglarna :-)
Matten berömmer Ella för den fina kontakt hon har med mig och undrar om hon alltid varit så. Det har hon ju inte, som unghund var hon lite likadan kunde springa iväg efter smådjur, En period var det långlina på vid alla skogspromenader men efter någon månad/månader så går hon inte mer än 15 meter ifrån mig utan att stanna och ta kontakt. 15 m var långlinan :-)

Pratade med en annan kvinna som upplevde problem att åka kommunalt. Tänkte på det när vi idag åkte kommunalt. På bussen var det fullt med öldrickande studenter, fjärdeklassare på uktflykt förutom alla vardagsresenärer, bussen var knökad och mitt i detta sitter och ligger Ella. Någon pratar med henne någon annan klappar och Ella bara är. Många positiva ord får vi :-) Ella har aldrig haft problem med att åka kommunalt, men så har det ju varit hennes vardag.

Däremot att inte ta kontakt vare sig positiv (hälsa) eller negativ (skälla) på mötande i skog har vi tränat endel. Även det med långlina. Nu för tiden känner jag mig så säker så hon kan vara lös när vi går i motionsspåret där vi möter joggare, stavgångare och andra hundmänniskor. Hundmänniskor är värst då kan vi ibland ta ett steg från stigen för att få tillräckligt mycket utrymme. Detta har vi jobbat hårt på, Ella vill gärna ha sin egen zon fri från påflugna hundar.


Så här ser våra promenader ut, Ella går ca 15 m ifrån mig kollar sedan läget oavsett vad som finns runt henne :-)
Löparslingeträning är jättenyttigt.

Förutom kommentarer och duktig bussElla så tränade jag fjärren på perrongen i väntan på vår tunnelbana. Ella gillar det, Trots passerande människor och tunnelbannor kastar hon sig ner och hoppar upp i fina sättanden. Svanser går mest hela tiden. När jag belönar henne kommer en man fram till mig och säger att det är härligt att se en så lydig hund och som dessutom gillar träningen. Min allra bästaste Ella.


Här tränar vi med folk passerande både bakom mig, bakom Ella och i mellan oss. Mannen som kommenterade vår lilla microträning ser ni ståendes bakom Ella :-)


Söta små dunbollar vi hittade på vår promenad i går.

Kommentarer
Postat av: Kickan

Duktiga.. duktiga Ella:) o matte förstås... jättebra träning det ska vi göra sen oxå...vi har ju åkt tåg en gång till utställningen i Göteborg....det tyckte inte Carizma va någon hit direkt:) men jag tänker ta bussen... människorna vill hon ju alltid fram till..o hundarna vill hon ifrån..men det är ju lite lite folk här mot va ni har där...men all träning är ju bra..sööta valpbilder:)på Ella kram Kickan o flocken

2010-06-09 @ 20:41:46
URL: http://carizmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0