Fortsatt hunderi

Nu har här tränats mer :-) I tisdags var vi på Traiball träning sista tillfllet innan sommaren. Ella var hur taggad som helst. Snacka om träningsfnatt......
Det här passet började vi träna dirigering höger och vänster. Efter endel mailväxlande med Ki, tack Ki, beslutade jag mig för att höger var min högra sida och jag använder höger hand för att dirigera och givetvis vänster hand, vänster sida och åt vänster :-)
På så sätt kanske, kanske jag kan få användning av det i framtiden till annat :-)
Vi använde två target/musmattor som vi la ut, ställed hunden mellan musmattorna så hund och musmattor bildade en trekant. Sedan ställde jag mig på andra sidan musmattorna (nu blev det visst en romb :-)
Sedan skickade jag Ella och hon gjorde det hon skulle, pang på targeten :-)
Innan vi var klara kunde jag skicka från mitten till höger, från höger till vänster och från vänster till höger.
Det stora abret var när bollen fanns inom synfältet, i sin iver att få belöningar passade hon på att putta på bollen i stället för att springa direkt ut till targetmattan, Till slut blev det tilt i huvudet och det blev en liten promenad.

I går var det dax för Perroträff. Kamera hann vi inte med. PÅ schemat idag stog bada och introduktion till Sim och räddningsprovt. Dessutom picknick. Vi hade jättetur, när vi kom dit fanns en kvinna i vattnet som tränade sina två hundar (Leonberger) det visade sig att hon tävlade med sina hundar och hade gått upp två klasser under de sista två trävlingarna. Fräck som jag är bad jag henne visa oss andra noviser hur momenten såg ut. Vilket hon gjorde och det tackar vi för, för vi som visste ville inte bada :-) Sedan tränade vi hundarna på att bada, simma hoppa från bryggan. Storst intryck idag var lilla Stella som när hon kom var en försiktig tjej som gärna ville ha sin boll men inte om priset var att simma eller hoppa i från bryggan. Vi diskuterade lite sedan fick hon en kärvänlig putt i rumpan och med tyngdpunkten nedåt/framåt innebar det bad med sin älskade boll och en simtur in till land.
Detta upprepades 3 gånger, därefter var det inget stopp på lilla Stella hon flög i vattnet både från brygga och från strand, överlycklig och ville aldrig sluta. Matte var nog lika glad hon :-)
Ella älskar ju alltid att simma men muttrade lite då hon inte fick kasta sig i från början, Sedan var det full fart på henne hon flög ut från bryggan som en ren läderlapp :-)

Idag har jag varit ute på lunchen och lagt ett spår på 450 meter, vi får se hur lång liggtiden blir, vi ska ut en sväng med båten i det fina sommarvädret :-)
Spåret går över en äng och sedan ramlade bambi ihop i en buske.


Här syns busken längst till vänster.

Ella väntade i trädgården då jag gick iväg och var mycket nyfiken på påsen som jag hade med mig hem :-)


Nu ska här packas lite mat då vi får fint besök hela vägen från aussiland :-)

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Vad ni ligger i...duktiga du. Här vilar vi oss i form. Lite lättlydnad på gräsmattan efter bästa förmåga. Hunden är på G så snart så kör vi. Bara mattens fossing som ska hänga med. Vi vänstervarvar med handler. /Anna & Rolex

2010-06-17 @ 22:31:48
Postat av: Peppar

Det är inte bara Ella som är träningsvillig!

Ni verkar ju blivit som Duracell-kaninen - outtröttliga!

/Slappar-Peppar och Masar-sig-runt-matten

2010-06-17 @ 22:42:29
Postat av: Kickan

Men guuu.. va ni är flitiga o duktiga...vilket spår par ni blivit oxå;)jag blir jättesugen på och sätta igång o spåra eller nåt annat när jag läser om vad du o Ella hittar på hela tiden...I dag har Carizma gått en längre promme men hon hade lite bråttom hem när vi började närma oss våran väg:)ha en fortsatt trevlig helg kram Kickan o syster yster...

2010-06-19 @ 14:15:06
URL: http://carizmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0