Så var det nu dax

Vad jag väntat och väntat, Ella borde ha börjat löpa för ungefär en månad sedan och visst har "tecknerna" kommit. Mycket mer vakt och inte vilja möta andra hundar utan att vara på sin vakt. Men nu så kissas det hej vilt och när hon kissar kröker hon ryggen på ett typiskt sätt för när hon löper. Dessutom är det massor av tvättande så nu har det börjat.
Det innebär att Vi inte får möjligheten att ha min favorithane Leoñ här nästa helg och att frågan är om ens Ella ska stå i montern på Hund2010. Annars får jag stå där utan egen hund men ta hand om Bombi och Peppar tillsammans med Sanna.

Jag har fått tjuvkika på förslaget på monterdekoration och jag må säga att Katarina, Sanna och Rune kommer göra Svenska Perro de agua Espanolklubben stolta. Hoppas ni kommer och spanar in resultatet. På fredag är det dax att sätta upp montern, ska försöka ta lite kort både till Perroklubbens hemsida och visa här.

Idag har vi tränat lite på backaövningar, fritt följ både inomhus och utomhus, samt en ny övning för att få Ella att springa ifrån mig och mot mig (Maria Hagströms tips) genom att träna in att runda en stolpe ett träd och/eller en ryggsäck. Vi började träna in att springa runt en ryggsäck. Ella fattade snabbt att allt handlade om att ta sig fram till ryggsäcken. Förutom att springa fram till rycksäcken så var favorite att backa fram till ryggsäcken ställa sig bakom den med huvudet på handtaget till ryggan :-)
En annan variant var att när man väl kommit fram till ryggan hoppa över den. Stå på den med framtassarna var ett tredje alternativ. Hon är bra söt och tjänstvillig den lilla donnan. Men det kommer inte dröja länge innan hon greppar vad hon ska göra och börjar repitera varje gång att springa runt ryggsäcken. Då är tanken att jag ganksa snabbt backar ut så att hon får en längre sträcka att springa, utvägen kan jag använda för att gå framför i framförgåendet i appellen och vägen tillbaka kan användas till att köra ställanden och lägganden utan att behöva starter och även avslut i början utan bara kunna fokusera på själva halten (stå och ligg).

Än så länge är inte Ella såsig i huvudet och förra gången var det en mindre dipp.
Jag har så mycket att träna in innan februari då vi har tänkt tävling i Rättvik.

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0