Ö-letning i snkt Annas skärgård och Visby

Så drog vi då iväg från Risö, en trevlig upplevelse men ganska lik den vi kan få i vår mellanskärgård i Stockholm. Vi gick tillbaka lite då Mats hittat en seglarled på sjökortet.
Vi kom ganska snart ut i en underbar skärgård. Ganska lik Stockholms ytterskärgård fast utan så mycket båtar vi har. Många trånga sund och passager där vi såg vattnet leka och brusa runt grynnorna men vi kunde segla hela vägen.

Här är ute i leden där det finns gröna och röda "prickar" vilket betyder pinnar fastsatta på grynnor/grund eller i bojar med bojstenar nedanför. Jag för står dig Louise att du gillar "din skärgård" Här var det mycket vackert.

Vi stannade till två gånger, en gång praktiskt taget i seglar leden där bara 2 båtar passerade under de 2 timmar vi stannade för att bada och äta lunch.

Underbart picknickställe :-)

Sedan fortsatte vi vidare till yttersta öarna, Vi började diskutera om vi skulle gå över till Visby under kvällen eller vänta till nästa morgon. Valet blev nästa morgon, framförallt för att vi älskar det här med att hitta egna små vikar där man kan vara helt ensamma, vi är tyvärr inte bortskämda med det i Stockholms skärgård längre, vilket vi var för sådär 10 år sedan.

Natthamnen var helt förtrollande, Ella kunde springa runt helt lös på ön utan att vi behövde vara oroliga att vi störde någon annan. Killarna gick på ö-upptäckarrunda, försökte ta sig över mellan två öar. Detta kort togs från en lite större ö bredvid vår ö. Men man kunde fortfarande gå från öns ena sida till den andra på mindre än 5 minuter.
Tyvärr har jag glömt bort öarnas namn för tillfället, det kanske kommer senare.
Nästa morgon gick vi upp före 5, nu skulle det stora klivet tas över till Gotland. Pest eller Kolera idag regn, lite vågor och ok med vind men ökande eller i morgon mindre regn, lika mycket vind, mer vågor. Jag röstade givetvis för mindre vågor och mer regn. Medan vi diskuterade rullade dimman in. Typiskt, vi beslutade dock att vi skulle flytta på oss då vinden vridit och skulle det bli mer vind eller oväder så låg vi dåligt. Alltså puttrar vi ut. Efter att ha gått förbi två öar försvann dimman helt. Då bestämde vi oss för att köra. Vi började med 0 vågor bra vind och uppehåll, vinden och vågorna ökade med resan och regnet kom. Men snabbt gick det vi seglade över på 8 timmar och höll ca 8 knop. Vi var ganska möra väl framme i Visby där jag direkt tog ut Ella på en promenad innan vi själva fick mat i magen.

Nu i kväll har vi tagit en ny promenad och det är så roligt att kolla in Ella.
Jag fick syn på en "staty" som jag ville granska närmare då jag inte kunde förstå vad det skulle föreställa.
Jag ser hur Ella reagerar, men säga vad man vill men Ellas nyfikenhet är fenomenal, Hon upplevde statyn som något som man skulle vara vaksam mot ändå kan hon inte undvika den utan måste fram och undersöka, lite undanmanövrar genom att gå och nosa lite ointresserat på sidan av innan hon verkligen nosar på statyn.

Jag förstod dock inte vad den ska föreställa men det var ju vissa färgsättningar som var lite häftiga :-) så det kanske inte var meningen att man skulle kunna tolka den.