korv, leverpastej och ost.... vem kan motstå det?

Inte Ella i alla fall. IDag tog jag mig äntligen i kragen och skivade upp lite godis la i en skål och tog med mig hinder, koner och apport ut i trädgården för att träna.
Det har varit mycket lite träning i sommar, nästan så man kan räkna minutrarna på två händer.

Vi började med de "jobbiga" momenten,

först ut var inkallning med ställande. JAg har haft problem med längden från kommando till att alla fötter står stilla. Så jag backade till början och näsa mot nos gick vi med en boll som singlade iväg över huvudet på Ella om hon stannade snabbt. Äntligen började jag få till det :-) Så nu ligger vi under den hundlängd som man får ha. Dock är det alldeles för mycket hjälper med som måste jobbas bort.

Därefter gick vi över till Rutan Idag tränade vi på att hitta rutan och ställas sig där. Först tog jag och skickade Ella från olika håll i samma ruta på ca 3 m avstånd, Sedan skickade jag Ella fortfarande med samma avstånd men flyttade rutan till olika positioner. Ella hittade rätt de flesta gångerna nu gäller det att jobba vidare på detta.

Nu var Ella ganska uppspelt och ville inte sluta träna, så då la jag in lite passivitet, Efter en paus körde vi platsliggning med mig utom synhåll i över 3 minuter, gick bra.

Läggande under gång känns ganska lugnt, dock har jag tagit åt mig av Sannas feedback och försöker ändra röstläge så att det blir lite trevligare, funkade jättebra.

Hopp sitt hopp, fungerar alltsom oftast en gång rammade hon hindret då hon försökte vända i luften, såg härligt roligt ut.

Fjärren fungerar bäst på läggandet om jag kommer för långt bort hoppar hon gärna fram med rumpan ett steg när hon ska sätta sig, så jag varierade avståndet och fick till det på denna nivå men mycket träning återstår till färdigt moment.

Apport körde jag först med en boll fungerade jättebra, mitt problem är att Ella gärna tuggar på apporten på vägen in mot mig. Bollen fungerade bra och hon satt kvar väntade på kommando, kom in fint till utgångsläge och lämnade av bollen bra. Sedan tränade jag på att bara hålla apporten genom att knyta ett litet snöre i apporten och dra lite så att Ella fick hålla emot. Släppte hon fick jag korven, höll hon fast fick hon korven. Första gången jag fick korven blev hon bra snopen när korven var borta :-)

Fria följet gjorde en övning på tips från Johan L, gick runt på tomten och när Ella var inom en viss radie klickade jag och belönade i rätt position, Radien är inte alltför stor, men belöningen måste vara konsekvent på samma plats, Vi har en lång väg kvar att vandra, men lite bättre kanske det är nu.

Ännu har jag inte börjat störningsträna eller länka moment, sedan måste hjälper tas bort, Hur ska det hinnas med :-)


Kommentarer
Postat av: Petra

Det låter som att ni är jätteduktiga med träningen tycker jag. Även om jag inte förstår allt,men du ta det lugnt ni hinner nog.Det är inte bra att stressa upp sej.Eller hur. Och det allra viktigaste är väl ändå att ha roligt med sin hund.Kramar från Örebro

2010-08-18 @ 09:01:15
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Anna Nygårds

Åhhh vad jag önskar att jag kunde vara lika struktrerad som dig i min träning. Själv är jag en riktig flaxtrasa.Ha det så trevligt i helgen. Själv ska jag jobba :(. Hälsa alla ! /Anna & Rolex

2010-08-19 @ 11:37:47
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0