Ellas helglydnad

Vad har jag med mig från Helgen.
Det första jag jag tog upp med Lena vid genomgången var linförigheten och VP, SS dvs Varierad position och snett sättande. Vi pratade om kortekoppel. Ett hjälpkoppel inte längre än att man har det i sin vänstrahand när armen är rakt nedåt. På så sätt kan hunden inte gå någon annanstans än rätt. Jag gick genast hem och kom tillbaka på söndagen med ett avklippt koppel.  På det sättet vet man utan att titta på hunden att den går rätt.

Det andra vi pratade om var kommentaren "skallrar" på apporteringen. Ella fixade ganska bra att inte skallra när jag skulle visa hur det såg ut. Lite kom dock. Det var då jag fick tipset att ta bort apporteringsmomentet och lära henne bära på ägg. Genom att ta bort apportering och använda något so går sönder, vilket gör mig lite försiktig kommer göra Ella försiktig, vilket stämmer. Som synes på inlägget innan så har vi kommit en bit på väg.

Inkallningen hade jag fått kommentaren "ingång" på så efter att ha visat upp det så vet jag att Lena menade att Ella vänder upp för långt bak. Dessutom puttar hon ibland på min hand. Jag fick då rådet att ta en godis i min högra hand och när Ella är 2 meter ifrån mig kommendera fot och sticka fram gobiten. Fungerade jättebra. Men jag är lite rädd för att hon ska tränga på mig. samma knep använde jag också på hoppet, där vi har haft samma problem. Få se, ställande och läggande under gång inga större problem. Tandvisningen fungerade också.

Sist men absolut inte minst måste vi träna mellan momenten, Eftersom Ella är ganska känslig så gick hon gärna och nosade eller kollade in vad som hände bland publiken, inte så speciellt bra, så nu får jag fundera på hur vi ska hanera mellan momenten.

Vi fick också börja träna på fjärren. Sitt, ligg osv. Vi börjar när och ser till att hon sitter stilla med bakbenen (tror jag det blir, men det var lite förvirrande för i 3:ans fjärr så ska de ju även vara stilla med frambenen eller?)

Det vi behöver mest är mängdträning och tävlingsvana så nu får jag väl ta mod till mig att anmäla mig till någon tävling innan det blir löpdax i november.





Kommentarer
Postat av: Lena

Rumpan skall vara still! Och om jag glömde säga det - Du är så duktig med din hund! Träna på så skall du se att det blir jättebra!

2009-09-30 @ 20:13:35
URL: http://www.bonitaochjag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0