Agilitykurs tävling I

Nu på morgonen samlade jag ihop mig, tog en alvedon och drog till BK för första tillfället på agilitykursen.
Ny instruktör, nya elever. Ingen jag kände sedan tidigare. Vi var 5 deltagare  En shelti, En liten ozzie, en BC blandning en langotto och så vi. Langotton och Ella var jämngamla de andra under 2 år. Instruktören hade gjort bra träningsuppgifter. Vi började köra starter två hopphinder sedan A-hindret rakt fram, en 90 graders kurva till höger ett hopphinder, eller 90 graders kurva till vänster en tunnel.

Helt omöjligt tänkte jag med Ella som bara älskar A.hindret. Men med ett antal torrsimningar och en instruktör som "lekte" hund så fick vi faktiskt till det på första försöket. Ella hoppade sina två hinder svängde upp mot tunneln och tog den. IStället för att som tidigare dra direkt upp på A-hindret. Instruktören är jättebra och fick mig att tänka i andra banor än tidigare. Inte hitta snabbaste vägen utan "tydligaste" vägen för Ella.

Sedan körde vi en kombination med två framförbyten. När vi torrsimmade så placerade jag hunden på ett ställe men efter en diskussion med instruktören så klev Ella in och blev satt på ett helt annat sätt och vi fick ett mycket bättre flyt. Sedan blev det så himla tydligt att jag verkligen behövde ett andra framförbyte som jag inte trodde jag skulle hinna få till, för Ella tvärstannade för tunneln då jag inte var tydlig i min handling då jag var på fel sida henne.

Ett jättenyttigt träningspass och ju längre passet pågick dessdå mindre blev Ellas frustration (på mig) Ser fram emot en fortsättning på denna kurs. Den känns så helt rätt. Tråkigt bara att den är på söndag morgon. Då det fortfarande finns fina helger som vi skulle vilja åka ut med båten på.




Kommentarer
Postat av: Robert & Marita

Hej!

Vi kanske börjar synas på agilitytävlingar också :-) det vore trevligt!

Lycka till med kursen! önskar vi från Tasseriet

2009-09-07 @ 15:50:23
URL: http://tasseriet.com
Postat av: Nanna

Men visst ÄR det kul med Agility!!

Nu går jag 2 kurser i veckan med Flamenco eftersom Sheela löper.Henne övar vi hemma med, har några Rusta hinder vi med...Kan även meddela att Ellas Smebacks syrra börjar bli riktigt duktig på kantarellsök-idag markerade hon ett kantarellställe HELT själv:)Hallelulja moment..Visst har vi väl en underbart mångsidig ras:))Kram Nanna

2009-09-07 @ 20:37:51
URL: http://la-sirenitas.se
Postat av: Åsa

Hej!

Grattis till det fina lydnadsresultatet!

Vad får du all tid och energi i från Susanne?

Är tävlingslydnadsgruppen fulltecknad?

Åsa

2009-09-09 @ 10:46:08
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0