Vi kan - Bättre

Ok idag var det då dagen D, Tävling på Botkyrka BK. Tack snälla Sanna att du följde med som moraliskt stöd eller rättare sagt dämpning av nervositet :-)
Sammanfattningsvis så är jag jättenöjd, Vi kom dit vi gjorde vår grej och vi kom inte sist.
Jag är jättenöjd med hoppet och läggande under gång och Apportering, fast där var hon tveksam till att ta apporten. Men när hon väl gör det är hon för söt, vänder bort nosen från mig och väntar tills jag tar apporten. Men inget skaller eller tugg och inget släpp för tidigt. Tandvisningen gick också bra men blev lite mystisk, så Ella var inte speciellt uppåt efter det och jag var stressad.......

Vad gick då sämre bra, platsliggning. Började superbra mellan en Golden och en Irländs varghund. Så snart vi förarna vände sig om reste sig Varghunden och nosade runt vid hundarna. Jag var säker på att Ella skulle resa sig för hon tyckte varghunden var "läskig". Precis när tävlingsledaren säger till föraren att hämta sin hund börjar den sakta lunka mot oss. ella ligger. Sedan reser sig Golden upp tar något steg sedan sätter sig. Ella ligger kvar men börjar bli orolig, skjuter bak benen och ligger som en groda. Precis innan tävlingsledaren säger att vi ska gå tillbaka till hundarna så sätter sig Ella upp, Attans. Jag tycker dock att hon var duktig. Det var mycket störningar bakom henne då alla hundar och publik stod där.

Linförigheten, urusel, dommaren var snäll och gav oss 5,5 men Ella var helt disträ, höll inte position över huvudtaget, gick långt ifrån mig och var mycket störd av publiken :-( Kanske beror på att både Ella och jag 3 m och någon minut tidigare hade genomfört en tandvisning. Som påverkade både Ella och mig.

Ställande gick också helt åt skogen, Ella stannade inte överhuvudtaget, Det är ju ett moment hon brukar klara. det blev en 0.

Mest besviken var jag på inkallningen. Ella satt fint men på mitt kommando reagerade hon som jag förväntat det ryckte till i hela kroppen MEN hon rörde inte på sig utan jag fick kommendera en gång till. Då kom hon som en raket och hann återigen inte stanna i tid.

Men som sagt det är jätteskönt att få det gjort nu kan det bara bli bättre och det vet vi att vi kan. Förberedelserna Hoppas att vädret är bättre nästa gång måste bli bättre, troligen ska jag vara tidigare ute så vi kan miljöträna bättre. Vi behöver också träna mer hela programmet på BK och andra platser med mycket störning. Senaste veckan har det inte blivit någon träning alls mer än på promenaderna. Dessutom måste jag ha en mer positiv attityd.

Så här blev det i alla fall

Platsliggning          0
Tandvisning         10
Linförighet             5,5  Sitter ej, släpper i svängarna (min kommentar: Fanns mycket mer att klaga på)
Läggande              9
Iinkallning             6,5  DK, avslutning
Ställande              0     Stannar inte
Apportering          8     Tvekar
hopp över hinder 10

3 pris, 9 plats utav 14, men vi kommer igen nu när vi väl har börjat.
Tack för alla lyckönskningar:-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Lena

Var nöjd och stolt över det som gick bra. Strunta i resten - det går bättre nästa gång.



Kramar

2009-10-25 @ 21:06:23
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Helene

Nu har du gjort det, man behöver tävlingsvana och man lär sig nya saker varje gång. Det är bara att kämpa på !mvh Helene

2009-10-26 @ 07:02:33
Postat av: Peppar

Ella är bäst! Inte igår kanske och inte på linförighet, men annars är hon bäst. Svårare störnign än den platsliggningen får man leta efter! Men hon klarade det så nästan att publiken suckade och tyckte synd om Susanne.

Perrosar är miljökänsliga så mycket kan vi konstatera, men det var bara Rottis och BC som levererade igår, så det är fler raser som inte kunde prestera. Nu går det bättre nästa helg, och gör det inte det så kommer det fler försök.

Nu är ni tävlingsekipage! Grattis!

2009-10-26 @ 10:24:18
Postat av: Anna nygårds

Åhh, vet precis hur det känns.Ni var sååå duktiga som vågade nu är det bara att köra på. Den dagen allt sitter för våra känsliga vovvar kommer de andra bara stå där och gapa. Tänk den dagen vilken känsla.



Kramar anna & Rolex

2009-10-26 @ 15:51:49
Postat av: Annica o Fanta

Jag måste börja men att säga grattis,jag tycker att alla som tar steget ut på tävlingsplanen är vinnare!

Snacka om störningsträning på platsen....ojojoj!

Kramar till er från oss

2009-10-26 @ 20:07:06
URL: http://www.nogg.se/fanta
Postat av: Syrran

Men Susanne, det var ju jättebra!!! Första tävlingen och så bra betyg! Du låter inte så nöjd. Mål ska vara högt satta, ditt mål var väl att ha deltagit i en tävling? Att ha varit med var väl roligt. Nu vet du ju vilka mål du kan sätta till nästa gång. Bra gjort.

2009-10-28 @ 19:49:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0