miljöträning i kvadrat

I går skulle Sanna iväg och träna lite platsliggning på Norsborgs Hundklubb. Eftersom jag efter helgen är så inspirerad så tänkte jag att det vore idealiskt att åka dit om inte annat för att kika (då jag inte är medlem i den klubben och det inte är en SBK ansluten klubb)

Sagt och gjort, men när jag kommer dit har de redan haft platsliggning men vilken otroligt skön miljö att träna just miljö i.

Det var halvmörkt, strålkastare, ljudligt (av både hundar och människor), gropigt av vildsvinsbök och sådana hundar som Ella tittar lite snett på. Eller rättare sagt tittar snett på Ella :-) De kallas visst Schäfrar. Av någon anledning tycker de inte om Ella. 3 schäfrar var på plats varutav en schäfer absolut inte gillade Ella. Om det beror på hennes färg, krullighet eller att vi kom sist in på planen kan man bara gissa. Men vi hann inte mer än in på planen så gick hunden igång och gjorde koppelutfall. Ella höll sig lagom lugn, hon var på riktigt gott humör. Försökte träna mig att ge henne belöningar.
Vi körde lite budföring, Peppar var dundersäker i detta moment medans Ella börjar bra med snabb galopp fram till figuranten men väl därframme så verkar det som om hon inte vet vad hon ska göra, Så då vänder hon och börjar skälla. Figuranten ropade tillbaka henne och lekte lite med henne och bjöd på godis så det blev en bra träning för Ella :-)

När budföringen var klar kommer en av de ansvariga och frågar om vi är beredda. Vi såg väl ut som stora frågetecken men det visade sig att schäfern skulle träna hopp över hinder och vi behövde vara beredda om han/hon skulle avvika. Vilket givetvis inträffar rakt mot Ella....
Jag hade sinnesnärvaro nog för att INTE rycka till  kopplet utan istället täcka Ella med mitt ben och titta på den andra hunden som då avslutade sitt inte så trevliga närmande.
Samma sak andra gången men då bestämde jag mig för att avlägsna mig utanför staketet, dock hann de köra en tredje gång men nu var en av ledarna med och stod framför mig/Ella och vrålade å det bestämdaste.

Sedan körde vi en övning med alla på led och någon som kommenderade vilket avslutades med en slalom mellan hundar och människor. Det var säkert över 10 hundar med även den framfusige schäfern som hade det jobbigt (säkert matte mer än hunden) men Ella fixade det jättebra även när det var riktigt trånga utrymmen.

Ella gjorde också inkallning genom grupp (av människor och hundar) utan problem. Hon var riktigt på hela kvällen. gjorde snygga lägganden, sättanden men inte direkt avkopplad.
Men även detta kände jag stärkte både Ella och mig i vår långa väg mot tävling. Då jag ser att hennes aktivitet höll sig och skulle utan problem hållt ett "program"

Kommentarer
Postat av: Lena

Vad ni är duktiga! Och modiga!

2009-10-03 @ 08:40:52
URL: http://www.bonitaochjag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0