Kola i Kolan

Här tränar vi vidare :-) trots löp. Igår Agility och idag brukslydnad. Nu märks det på Ella hon är bra såsig mot ivanliga fall. Luktar lite här och luktar lite där. Orkar inte riktigt fokusera. Igår skämdes jag för henne på agilityn, vi skulle lära oss bakombyten på 3 hinder. Lätt som en plätt tyckte Ella och ville vidare. När vi sedan skulle göra om samma tre hinder för att jag skulle få träna, lullade hon mest omkring. Inte ens godis var intressant nog för henne att hålla fokus. Då blev det att ta tag med "hårdhanskarna". På Ella är det värsta hon vet att jag binder upp henne och valsar runt banan själv så det fick det bli. Sedan var det annat ljud på hunden. Tänd som vanligt gjorde hon precis som hon skulle och med full rulle i benen.
Idag på lydnaden gick linförigheten också i någon slags sås. Men med tipset att öka takten och vara mer bestämd hjälpte endel. Dock gick  platsliggning, inkallning och apportering jättebra.

Mest lycklig är jag dock för budföringen. Vi har ju tränat budföring en gång på Lovisebergkursen i allmänlydnad II. Dock var det bara en förövning. Den här gången så gick vi först fram till figuranten/instruktören som gav Ella en godisbit. Sedan gick jag 20 meter bort vände helt om mot figuranten, släppte Ella och gav kommandot "marsch" som Ella tidigare aldrig hört. Trodde jag det skulle fungera, absolut inte. Men, min hund springer i snabb fart fram till figuranten/instruktören vänder upp där och sedan springer tillbaka till mig som stod med gapande mun. I och försig satte hon sig inte ner vid figuranten, hon tog inte heller godiset som hon blev erbjuden men hon gick hela vägen fram. Jackpott från matte. Sedan skickade jag om henne en gång till, nu sprang hon halva vägen, sa voff tittade på mig, jag gick ett steg framåt, då sprang hon hela vägen fram och åt upp erbjudet godis. Glada åkte vi sedan hem. Kanske, kanske även budföringen skulle kunna fungera......... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0